Tandarts berispt door onbekwaamheid assistente
De klaagster stapte naar de tuchtrechter nadat een assistente haar wortelkanalen had doorgeperst. Op dat moment was de tandarts bezig met een andere behandeling en dus niet aanwezig in dezelfde kamer als de assistente en patiënte. Op hulpgeroep ging de tandarts direct naar de klaagster waarna zij de behandeling overnam. Vervolgens werd klaagster doorgestuurd naar de kaakchirurg en kreeg zij de noodzakelijke nazorg. Toch diende de patiënte een klacht in om dat de assistente niet bevoegd was om de wortelkanalen te spoelen. Ze twijfelt aan de vakbekwaamheid van de assistente. Klaagster heeft nog steeds dagelijks last van haar wang. Het is de tandarts dan ook te verwijten dat zij heeft toegelaten dat de assistente de wortelkanalen heeft gespoeld.
De tandarts is berispt door het tuchtcollege, ondanks het feit dat een assistente, in tegenstelling tot wat klaagster beweert, wel bevoegd is tot het spoelen van een wortelkanaal, in opdracht en onder toezicht van een tandarts. Mits zij daartoe bekwaam is, en dat bleek hier niet het geval. Gezien de opleiding van de assistente (opgeleid in Engeland) en de ervaring (ze werkte pas 11 dagen in de praktijk, had daarvoor 4 jaar andere werkzaamheden verricht en tijdens een eerdere baan als assistente nooit wortelkanalen gespoeld), mocht de tandarts er niet vanuit gaan dat de assistente bekwaam genoeg was om de behandeling uit te voeren. Daarnaast is de assistente volgens het College onvoldoende geïnformeerd over de mogelijke risico’s van het spoelen van wortelkanalen en is zij onvoldoende geïnstrueerd hoe te reageren bij het doorpersen van spoelvloeistof buiten de wortelkanalen
Het regionaal tuchtcollege kwam tot een berisping. Dit is door het Centraal Tuchtcollege in hoger beroep niet herzien.
Lees hier de hele uitspraak.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:15 uur 5 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
De nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Een Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
7 mrt om 10:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
Reactie toevoegen