Tien procent van patiënten met niet-spoedeisende klachten bij HAP heeft binnen week contact met huisarts
Tien procent van de patiënten met een klacht met weinig spoed meldt zich kort na contact de huisartsenpost (HAP) weer bij de huisarts, zo blijkt uit onderzoek van Nivel. Het kennisinstituut maakte bij het onderzoek gebruik van de elektronische patiëntendossiers van 171.628 patiënten.
Contact met de huisarts kan het gevolg zijn van een doorverwijzing door de triagist van de huisartsenpost of omdat een patiënt meer zorg nodig heeft na bezoek aan de HAP. Mannen hadden iets vaker contact met de huisarts dan vrouwen na contact met de HAP. Mensen zonder chronische aandoeningen iets vaker dan mensen zonder chronische aandoeningen. Ten slotte hadden mensen iets vaker contact met de huisarts na telefonisch contact dan na een consult met de HAP. De uitkomsten staan op deze factsheet.
Weinig spoed
De meeste klachten waarvoor patiënten contact opnemen met de HAP hebben weinig spoed. Door onderzoek te doen naar het contact met de huisarts na een niet-spoedeisende klacht bij HAP brengt Nivel patronen van zorggebruik in beeld. De inzichten helpen bij het maken van beleid op het verminderen van de ervaren werkdruk op de HAP. Het onderzoek van Nivel werd uitgevoerd naar aanleiding van een prijsvraag tijdens de Nivel Zorgregistraties Deelnemersdag 2018.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het Integraal Zorgakkoord in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Wondere wereld: 'Handhaving van de wet DBA schiet doel voorbij'
15 nov om 10:30 uur 4 minIneens is het werkveld in rep en roer over de handhaving van de wet DBA vanaf 1 januari. ‘Toch wel bijzonder na…
LACH Mondzorg-tandartsen over de handhaving van de DBA: ‘We kiezen uit overtuiging voor loondienst, maar of dat rendabel is?’
15 nov om 09:30 uur 5 minAnderhalf jaar geleden openden tandartsen Cheryl Tjon, Bart Jansen en Paul Heijnen hun praktijk LACH Mondzorg…
Lunchwebinar MO Actueel: ‘Handhaving op de wet DBA. Wat betekent dat voor praktijkhouders, praktijkmanagers en zelfstandigen?'
8 nov om 10:32 uur 3 minTijdens het lunchwebinar MO Actueel op 26 november staat de vraag centraal: ‘Handhaving op de…
Praktijkhouder Alexander Tolmeijer pleit voor aanpassing van de Wet VBAR: ‘Zzp’ers zijn de olie van de mondzorg’
23 okt om 13:45 uur 6 minAlexander Tolmeijer, tandarts-praktijkhouder, jurist en directeur van adviesbureau Dentiva, voorziet onrust als…
Waarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Reactie toevoegen