Veilig Incident Melden: zo moet het
VIM houdt in dat iedere zorgaanbieder, zowel kleine praktijkhouder zonder personeel als grote instellingen, per 1 juli op grond van de Wkkgz een procedure moet hebben voor het intern melden en registreren, onderzoek en analyseren van incidenten. De procedure moet veilig zijn. Dat betekent dat de bescherming van de persoonsgegevens van de patiënt geborgd moet zijn en dat de gegevens in beginsel niet gebruikt kunnen worden als bewijs of als basis voor disciplinaire maatregelen tegen een zorgverlener.
Procedure
In de interne procedure voor het veilig melden van een incident moet ten minste worden beschreven hoe binnen de organisatie:
- incidenten in kaart worden gebracht en ten behoeve van het uitvoeren van een analyse worden gemeld;
- incidenten, met inschakeling van de daarbij betrokken zorgverlener, collega’s en andere deskundigen, worden onderzocht;
- zo snel mogelijk wordt besloten over de op basis van het onderzoek van een melding te nemen maatregelen ter waarborging van de kwaliteit van de zorg;
- de betrokken zorgverlener en het betrokken organisatieonderdeel worden ingelicht over de uitkomsten en conclusies van de analyse.
(bijna-)Incident
Maar wanneer is iets een incident? Een incident wordt gedefinieerd als ‘een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt. “Je zou kunnen stellen dat alles wat niet volgens verwachting verloopt en een ongewenste uitkomst heeft, gemeld moet worden,” zegt Lilian Knol (senior adviseur preventie / risicomanager VvAA). "Echter, er zijn ook veel bijna-incidenten die net goed aflopen, en de patiënt geen schade heeft. Je komt er bijvoorbeeld net op tijd achter dat je het verkeerde medicijn voorschrijft. Juist die incidenten zijn ook de moeite waard om te melden omdat deze een potentieel risico bevatten." Het is dus van belang dat je als zorgaanbieder zelf inschat wanneer het incident is. Belangrijk daarbij is om vooral in de gaten te houden of de patiënt hinder heeft ondervonden of zou kunnen ondervinden van het voorval.
Vergissen is menselijk
Veel zorgaanbieders zien het als een verplichting om een dergelijke VIM procedure te moeten hebben, maar het is meer dan dat, stelt Knol. “Het gaat om het leren van de incidenten, niet om de schuldvraag.” Om zorgverleners te helpen bij de nieuwe regelgeving en om van elkaar te kunnen leren, heeft de VvAA een platform opgericht waaraan zorgprofessionals kunnen deelnemen. Het platform voorziet in een eenvoudig VIM-formulier voor een incidentmelding. Dit VIM-formulier voldoet aan de eisen van NTA 8009:2011. Na het invullen van het VIM-formulier ontvangt de gebruiker een PDF-document van het incident. Op basis van wat er is ingevuld, wordt een risicomatrix en een oorzaak-gevolg-diagram opgesteld. Dat biedt direct inzicht in de gebeurtenis.
“Door het aantal deelnemers op het platform kunnen we het lerende effect vormgeven. De data worden anoniem geanalyseerd door preventieadviseurs van VvAA. Op basis van de preventieanalyse wordt casuïstiek samengesteld. Geleerde lessen en effectieve maatregelen worden met de deelnemers gedeeld.”
Het Platform Vergissen is menselijk wordt in de komende weken gepresenteerd. Lees hier meer over het platform.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Dentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:15 uur 5 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
Jaarverantwoording: Uitstel aanvragen kan tot uiterlijk 31 maart
3 mrt om 08:45 uur 4 minDe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht zorgaanbieders om jaarlijks een jaarverantwoording in te…
Stop met alle ‘geplapper’ en laten we de cao fysiotherapie realiseren
13 feb om 13:47 uur 4 min‘Geplapper’ - een schitterend Duits woord dat ik associeer met alles wat momenteel niet IN maar AAN de…
Trekken zonder tandheelkundige noodzaak: tandartsen zwichten massaal voor patiënt
12 feb om 13:18 uur 3 minEen meerderheid van de tandartsen en kaakchirurgen in Nederland voert een verzoek uit om tanden of kiezen te…
Nieuwe website ‘Open over tuchtrecht’ ondersteunt bij tuchtklachten: ‘Een tuchtklacht kan overweldigend zijn’
16 jan om 14:48 uur 4 minEen tuchtklacht heeft vaak een grote impact op zorgverleners. De bijbehorende juridische procedures zijn…
Ziekenhuizen en brancheorganisaties willen Integraal Zorgakkoord opschorten
18 dec 2024 4 minDe ziekenhuizen willen de onderhandelingen over het Integraal Zorgakkoord opschorten vanwege onverwachte…
Chris Bruijn over Paramedisch Platform Flevoland en het IZA: ‘Naar een zorgsysteem waarin we samen optrekken zonder rompslomp’
9 dec 2024 7 minChris Bruijn is eigenaar van fysiopraktijk KernGezond en voorzitter van het Paramedisch Platform Flevoland. Hij…
Reactie toevoegen