Waarom reviews in de zorg steeds belangrijker worden
Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van reclamebureau LVB Networks onder ruim 1.000 Nederlanders. Enkele bevindingen uit het onderzoek:
Zorgconsumenten krijgen vooral vertrouwen in een zorginstelling door:
- Positief oordeel van andere patiënten en patiëntorganisaties (58%)
- Goede score op ZorgkaartNederland (23%)
- Nette en volledige website van zorginstelling (10%)
- Positieve berichtgeving in de media (5%)
Zorgconsumenten gebruiken zoekmachines voor:
- Opzoeken van namen van artsen voordat zij een afspraak hebben. Iets meer dan een derde doet dit als het goede gevoel bij een ziekenhuis of arts ontbreekt (35%)
- Als ze zware behandeling moeten ondergaan (25%)
- Als een ziekenhuisbezoek onvermijdelijk is (16%)
Zorgconsumenten bezoeken tijdens hun online oriëntatie voor een zorginstelling:
- Website van de zorginstelling (45%)
- Reviews op ZorgkaartNederland (30%)
- Nieuwsmedia (19%)
- Sociale media kanalen (7%)
Zorgconsumenten baseren hun keuze voor een zorginstelling op:
- Eigen gevoel bij een zorginstelling (60%)
- Aanbeveling van een (huis)arts (55%)
- Imago van de zorginstelling (28%)
Negatieve media-aandacht speelt een grote rol bij de gevoelens van patiënten die naar een zorginstelling moeten. Tachtig procent van de ondervraagde Nederlanders gaat liever niet naar een zorginstelling die negatief in het nieuws is gekomen. Daarvan weigert zes procent pertinent, gaat bijna tweederde met mixed feelings en gaat dertig procent alleen als er écht geen andere optie is. De onderzoeksresultaten bevestigen het beeld dat het belang van klantervaringen en online reviews in de zorg toeneemt.
Patiëntenreviews beïnvloeden kijk op kwaliteit
Althans, volgens nieuw beleid van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Een belangrijke manier om kwaliteit van zorg te beoordelen is evaluatie vanuit het perspectief van de patiënt, aldus de IGZ. Patiëntervaringssites als ZorgkaartNederland zijn tegenwoordig een vaste signaleringsbron van de inspectie om risico’s in kwaliteit en veiligheid in ziekenhuizen op te sporen. Het patiëntenperspectief geeft volgens Sorien Kleefstra, adviseur IGZ, een andere kijk op kwaliteit van zorg:
“Dankzij die subjectiviteit kun je nieuwe inzichten en ervaringen meenemen, en luisteren naar wat patiënten echt willen.” Het gaat volgens haar ook heus niet altijd om bejegening (de dokter is een hork of juist meelevend). “Patiënten kunnen ook heel goed risico’s aangeven. Op ZorgkaartNederland zie je geregeld medische fouten staan of gemiste diagnoses. Die kun je duiden als emotioneel, maar het geeft wel een gemiste diagnose aan, er staat relevante informatie in…. ZorgkaartNederland is voor ons ook een betrouwbare bron omdat het beheerd wordt door de Patiëntenfederatie Nederland, een objectieve buitenstaander met een redactie- en controleproces….. Inmiddels komt informatie uit ZorgkaartNederland ook in het risico-dashboard van de IGZ terecht, waar het dagelijks als signaleringsbron wordt gebruikt….Voor risicogestuurd toezicht zijn bronnen als sociale media en ZorgkaartNederland waardevol.” Naast IGZ wegen zorgverzekeraars al langer klantervaringen mee bij de zorginkoop en het bepalen van de inkoopvoorwaarden en prijzen.
Kortom, patiëntervaringen en reviews worden steeds belangrijker in de zorg. Hoe zet jouw organisaties patientenreviews in?
Wouter Krusemann
Bronnen:
Artikel Patiëntreviews beïnvloeden vertrouwen in de zorg,
Artikel: Patiëntenperspectief is andere kijk op kwaliteit
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het Integraal Zorgakkoord in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Wondere wereld: 'Handhaving van de wet DBA schiet doel voorbij'
15 nov om 10:30 uur 4 minIneens is het werkveld in rep en roer over de handhaving van de wet DBA vanaf 1 januari. ‘Toch wel bijzonder na…
LACH Mondzorg-tandartsen over de handhaving van de DBA: ‘We kiezen uit overtuiging voor loondienst, maar of dat rendabel is?’
15 nov om 09:30 uur 5 minAnderhalf jaar geleden openden tandartsen Cheryl Tjon, Bart Jansen en Paul Heijnen hun praktijk LACH Mondzorg…
Lunchwebinar MO Actueel: ‘Handhaving op de wet DBA. Wat betekent dat voor praktijkhouders, praktijkmanagers en zelfstandigen?'
8 nov om 10:32 uur 3 minTijdens het lunchwebinar MO Actueel op 26 november staat de vraag centraal: ‘Handhaving op de…
Praktijkhouder Alexander Tolmeijer pleit voor aanpassing van de Wet VBAR: ‘Zzp’ers zijn de olie van de mondzorg’
23 okt om 13:45 uur 6 minAlexander Tolmeijer, tandarts-praktijkhouder, jurist en directeur van adviesbureau Dentiva, voorziet onrust als…
Waarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Reactie toevoegen