"We willen het verschil maken voor kinderen"
Jaren geleden las Van Dorts in een tijdschrift over een initiatief in Denemarken, genaamd Nexø, waarbij ieder kind een specifieke risico-inschatting en behandelplan kreeg. "Dat kunnen wij ook, dacht ik. We zijn altijd op zoek naar innovatie en bovendien konden we hiermee preventief het verschil maken voor kinderen." Hoewel iedereen bij Centrum Mondzorg Rolde enthousiast was over het idee, bleef het door tijdgebrek in de kast liggen. “Vorig jaar hebben we het weer opgepakt. Leonie Meerman deed voor haar scriptie onderzoek naar de marketingcommunicatie van deze methode en we hebben intern een projectgroep opgericht om de implementatie van de methode zo goed mogelijk voor te bereiden.”
De preventiemethode
Het idee bij deze methode, door het Ivoren Kruis ‘Gewoon Gaaf’ genoemd, is dat de tandarts of mondhygiënist een individuele risico-inschatting maakt. Op basis hiervan bepaalt de behandelaar het moment waarop hij/zij het kind graag weer in de mondzorgpraktijk terug wil zien. "Het is belangrijk om al vanaf het eerste tandje mogelijke risico’s in de gaten te houden en aan te pakken. Niet alleen de tandarts, maar ook de preventieassistent en mondhygiënist spelen hierbij een belangrijke rol,” vertelt Van Dort. “Bij iedere nieuwe fase kunnen andere risico’s optreden, bijvoorbeeld wanneer een kind gaat wisselen of wanneer het kind een leeftijd bereikt waarop hij/zij misschien minder goed wil/gaat poetsen. Daarnaast kijken we ook naar de thuissituatie. Wat wordt er gegeten, hoeveel eet- en drinkmomenten heeft het kind per dag en wordt er veel aandacht besteed aan de mondverzorging? Door deze individuele benadering kan het terugkominterval per kind en per fase verschillen.”
Implementatie
De nieuwe methode is in maart van dit jaar van start gegaan. Daar ging wel een jaar van intensieve voorbereiding aan vooraf. "Eerst heeft Leonie een onderzoek uitgevoerd onder de ouders om erachter te komen hoe zij er tegenover staan," aldus Van Dort. Uit het onderzoek bleek dat ouders de mondgezondheid van hun kind(eren) wel heel belangrijk vinden, maar dat er over sommige onderwerpen vooral veel onwetendheid is. "We benaderen ouders dan ook met die onduidelijkheid in ons achterhoofd, niet met de stelling dat zij het niet goed doen. En het is ook niet verplicht om deel te nemen aan de Gewoon Gaaf-methode."
Naast dat er een onderzoek werd uitgevoerd, werd er ook een werkgroep van 5 personen opgericht. "Iedere discipline (tandarts, mondhygiëniste, preventie-assistente, medewerker marketing & communicatie en praktijkmanager) binnen onze praktijk was vertegenwoordigd in de werkgroep. Dit zorgde ervoor dat we direct vanuit ieders oogpunt ideeën konden aanscherpen en verbeteren," vertelt Van Dort. Dat was vooral heel effectief omdat er veel ontwikkeld moest worden. "Protocollen, routing, scores, interne en externe communicatie, we hebben het allemaal zelf uitgedacht met behulp van een hoop vakliteratuur. Daarna hebben we presentaties gegeven aan het personeel over de veranderingen in de praktijk en in hun werkwijze." Vervolgens werden huidige patiënten geïnformeerd door onder andere een speciale nieuwsbrief en hebben we de basisschool en kinderopvang bij ons in de praktijk uitgenodigd. Ook de verzekeringsmaatschappijen werden op de hoogte gesteld. "We zijn natuurlijk veel meer preventiecodes gaan declareren. Gelukkig begrepen alle verzekeraars dat en zijn ze allemaal positief," aldus Van Dort.
Maar niet alleen de verzekeraars reageren goed. "Het doel was binnen een jaar 150 deelnemers te hebben. We zijn nu drie maanden verder en zitten al aan dat aantal. Maar nog belangrijker: de patiënten reageren heel positief."
Samenwerken
De toename van het aantal gaatjes in kindergebitten is de afgelopen maanden regelmatig in het nieuws geweest. “Ons doel is om de mondgezondheid van alle kinderen te verbeteren, dit kunnen wij uiteraard niet alleen. In Nederland werken al meerdere praktijken met deze methode, al dan niet onder de naam Gewoon Gaaf. Toch hopen we nog meer partijen (tandartspraktijken, maar ook andere partijen in de gezondheidszorg) te kunnen inspireren en motiveren om met de methode te gaan werken,” aldus Van Dort. Het Ivoren Kruis heeft een protocol inclusief stappenplan ontwikkeld, waarmee de methode in de praktijk kan worden geïmplementeerd.
Kik hier voor meer informatie over Centrum Mondzorg Rolde, of hier voor meer informatie over Gewoon Gaaf.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen