Zet de Golden Circle in
Waarom
In het model dat Sinek heeft gemaakt is sprake van drie lagen. De kern van de cirkel is ‘waarom’. Waarom doet een onderneming wat het doet, wat is de drijfveer? Dit antwoord gaat verder dan slechts winst maken, winst is slechts een resultaat en geen drijfveer.
Hoe
De tweede laag is de ‘Hoe-vraag’. Met “Hoe’ wordt antwoord gegeven hoe de onderneming praktische invulling geeft aan de ‘Waarom’ of ‘Wat’.
Wat
De 'wat' vraag geeft antwoord op de taak die de onderneming uitvoert. Bijvoorbeeld het maken van computers of het behandelen van patiënten.
Inspirerende organisaties of leiders hebben duidelijk voor ogen waarom ze doen wat ze doen. Het geeft uiting aan hun intrinsieke motivatie van de organisatie. Organisaties die dit duidelijk voor ogen hebben, hebben dan ook loyalere klanten, omdat die achter de filosofie van het bedrijf staan.
Sinek raadt ondernemers aan om zich te richten op de ‘waarom’ en mensen aan te spreken op de eigen kracht. “Als u een inspirerende leider wilt zijn, moet u weten waardoor u gedreven wordt en welke doelen u nastreeft.”
Meer weten of The Golden circle? Tijdens de Dag van de praktijkhouder in de mondzorg op 30 januari zal Benno Rijpkema samen met u op zoek gaan naar uw drive. Hij zal uitleggen hoe de Golden Circle werkt en u laten ontdekken hoe u vanuit uw eigen passie succesvol kunt zijn in uw praktijk.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mondzorg-ondernemer Thomas Rietrae: ‘Verdere ketenvorming, maar ook menselijke maat in de zorg’
13 mrt om 15:00 uur 4 minDe Lieve Tandarts gaat op zoek naar goede poetsinstructie: Coproductie levert drie preventiefilmpjes op
5 feb om 13:00 uur 3 minJan Henk Nawijn is oprichter van het keurmerk De Lieve Tandarts en schrijft regelmatig blogs voor…
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt 2024 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul 2024 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei 2024 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb 2024 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb 2024Mascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Reactie toevoegen