ABN AMRO breidt steunmaatregelen voor bedrijven met corona impact uit
In de maanden april tot en met september worden voor deze klanten geen betalingen van aflossing en rente geïncasseerd. Zij kunnen deze termijnen later voldoen. Als een klant het uitstel niet nodig heeft, dient dit uiterlijk 31 maart 2020 bij ABN AMRO te worden gemeld. Het uitstel vindt dan niet plaats.
Adempauze
Daphne de Kluis, CEO Commercial Banking ABN AMRO: “De uitstelregeling biedt klanten extra ruimte in hun liquiditeitspositie. En door dit automatisch in te regelen, kunnen we dit snel voor een grote groep regelen. We hebben vorige week gezien dat dit goed werkt en rust en ruimte creëert voor bedrijven. We hebben daarom besloten om de grens van de regeling te verhogen naar 50 miljoen euro. We bieden daarmee ook de grotere Commercial Banking-klanten snel en automatisch een adempauze.”
Groot steunpakket overheid
De maatregelen van ABN AMRO komen bovenop een groot steunpakket van de overheid. Bedrijven kunnen met behulp van overheidsgaranties bij hun bank extra geld lenen, onder andere via de BMKB-regeling. Ook andere onderdelen van het steunpakket van de overheid bieden bedrijven extra liquiditeitsruimte.
Veel vragen
Er is onder klanten veel animo voor steun- en uitstelmaatregelen. Dat leidt tot veel vragen en aanvragen voor bijvoorbeeld een BMKB-krediet van de overheid. Daardoor kan er sprake zijn van wachttijden. Er wordt hierbij prioriteit gegeven aan klantsituaties waarbij er snel en/of grote financiële impact is.
Geen impact, meld dit dan
Het uitstel op de rente en aflossing is uitdrukkelijk bedoeld voor klanten die het nodig hebben vanwege de impact van het coronavirus. Voor Commercial Banking-klanten met een lopend zakelijk krediet met hoofdsom en/of limiet tot 50 miljoen euro wordt het uitstel automatisch toegepast. Daar is bewust voor gekozen om zo snel een grote groep bedrijven te kunnen steunen. Echter, bedrijven in deze categorie die het niet nodig hebben, dienen dit uiterlijk 31 maart 2020 te melden. Zonder melding volgt automatisch uitstel. Op onze website staat op dit moment de regeling tot 2,5 miljoen euro beschreven. Deze zal tevens gelden voor klanten van Commercial Banking met een lopend zakelijk krediet met hoofdsom en/of limiet tot 50 miljoen euro. Hier kunnen klanten van Commercial Banking lezen wat exact de scope en uitwerking is. Bijvoorbeeld hoe en wanneer de termijnen later dienen te worden betaald. Tevens kunnen bedrijven via deze website aangeven als er geen behoefte is aan uitstel.
Commercial Banking-klanten
Krediet boven de 50 miljoen euro
Tot slot gelden er, daar waar mogelijk, maatwerkregelingen voor Commercial Banking-klanten met een krediet boven de 50 miljoen euro. Dit geldt ook voor grootzakelijke klanten, die worden bediend vanuit Corporate & Institutional Banking (jaarlijkse omzet boven de 250 miljoen euro).
Het volume van de totale kredietportefeuille van Commercial Banking bedroeg einde jaar 42,6 miljard euro. Ongeveer 40% van dit volume betreft klanten die in scope zijn van de nieuwe maatregel. Het is op dit moment onduidelijk wat de impact van het coronavirus is op de economie, op onze klanten en op de kwaliteit van de kredietportefeuille.
Link: ABN AMRO, ABN AMRO breidt steunmaatregelen voor bedrijven met corona impact uit
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het Integraal Zorgakkoord in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Wondere wereld: 'Handhaving van de wet DBA schiet doel voorbij'
15 nov om 10:30 uur 4 minIneens is het werkveld in rep en roer over de handhaving van de wet DBA vanaf 1 januari. ‘Toch wel bijzonder na…
LACH Mondzorg-tandartsen over de handhaving van de DBA: ‘We kiezen uit overtuiging voor loondienst, maar of dat rendabel is?’
15 nov om 09:30 uur 5 minAnderhalf jaar geleden openden tandartsen Cheryl Tjon, Bart Jansen en Paul Heijnen hun praktijk LACH Mondzorg…
Lunchwebinar MO Actueel: ‘Handhaving op de wet DBA. Wat betekent dat voor praktijkhouders, praktijkmanagers en zelfstandigen?'
8 nov om 10:32 uur 3 minTijdens het lunchwebinar MO Actueel op 26 november staat de vraag centraal: ‘Handhaving op de…
Praktijkhouder Alexander Tolmeijer pleit voor aanpassing van de Wet VBAR: ‘Zzp’ers zijn de olie van de mondzorg’
23 okt om 13:45 uur 6 minAlexander Tolmeijer, tandarts-praktijkhouder, jurist en directeur van adviesbureau Dentiva, voorziet onrust als…
Reactie toevoegen