Lannet IT Dental ontzorgt tandartspraktijken: Veiligheid, beschikbaarheid, continuïteit én slimme systemen
Lannet IT Dental is volledig ingericht op het bedienen van tandartsen, vertelt salesmanager Martijn van de Sande. 'We zijn een gedegen partner die altijd voor praktijken klaar staat en continu bereikbaar is. Met ruim twintig technici zijn we de hele dag bezig met systeembeheer. We ontzorgen praktijken, zodat ze de volledige focus kunnen hebben op het werken aan de stoel. We zorgen dat alle systemen en applicaties werken en gemonitord worden, goed worden geback-upt en beveiligd.’
Veiligheid centraal
Veiligheid staat centraal bij de systemen in tandartspraktijken, schetst Van de Sande. 'Praktijken moeten voldoen aan de AVG en aan de NEN 7510. Ze moeten hun patiëntgegevens beschermen en voorkomen dat ze een datalek krijgen. Ook moeten ze voorkomen dat ze slachtoffer worden van cybercrime, via gijzelsoftware. Bij veel tandartspraktijken is beveiliging een probleem, omdat alle poorten van het systeem naar binnen open staan. Daardoor wordt het internet- en emailverkeer niet gecontroleerd op schadelijke software. Het ontbreekt dan vaak aan een Next Generation Firewall. We hebben oplossingen om het beveiligingslevel op een hoger niveau te brengen.'
Beschikbaarheid en continuïteit
Lannet IT biedt proactief systeembeheer, omdat het voor tandartspraktijken cruciaal is dat alle systemen blijven draaien. ‘Dat kan door het proces voortdurend te monitoren en haperingen direct te signaleren en storingen te voorkomen. Vaak lossen we problemen op waar de klant en de tandarts niks van merken’, aldus Van de Sande. ‘Wij zorgen ervoor dat de systemen up-to-date zijn met de laatste updates van Microsoft, Java, Adobe en Office zodat je ook voor de AVG volledig up-to-date bent.’
‘Hetzelfde doen we voor het onderhouden van patiëntmanagementsystemen zoals Exquise. Wij voeren de updates automatisch uit, vaak op zondag zodat de klant er niets van merkt.’ Frequente back-ups voorkomen dat er gegevens verloren gaan, en de continuïteit gewaarborgd wordt. ‘Van de Exquise-database maken we ieder uur een kopie zodat er nooit meer dan een uur aan data verloren kan gaan.’
Slimme toepassingen
Door de slimme inzet van IT kan Lannet praktijken ook helpen een efficiëntieslag te maken. 'Je kunt bijvoorbeeld een aanmeldsysteem voor de patiënten plaatsen zodat niemand zich meer bij de balie hoeft te melden. De tandarts weet dan dat de patiënt aanwezig is. Ook kan de telefoon gekoppeld worden met de praktijksoftware. Dan zie je direct wie er belt en kun je met één druk op de knop doorklikken naar de patiëntenkaart.’
Meer weten? Kijk voor alle diensten van Lannet IT Dental op: www.tandartspraktijkautomatisering.nl. Neem voor meer informatie contact op met salesmanager Martijn van de Sande, 0411 ‑ 747479.

Vincent Colenbrander, Centrum voor mondzorg Uden: 'Lannet IT heeft de juiste specialistische kennis in huis'
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Dentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:15 uur 5 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Jaarverantwoording: Uitstel aanvragen kan tot uiterlijk 31 maart
3 mrt om 08:45 uur 4 minDe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht zorgaanbieders om jaarlijks een jaarverantwoording in te…
Stop met alle ‘geplapper’ en laten we de cao fysiotherapie realiseren
13 feb om 13:47 uur 4 min‘Geplapper’ - een schitterend Duits woord dat ik associeer met alles wat momenteel niet IN maar AAN de…
Trekken zonder tandheelkundige noodzaak: tandartsen zwichten massaal voor patiënt
12 feb om 13:18 uur 3 minEen meerderheid van de tandartsen en kaakchirurgen in Nederland voert een verzoek uit om tanden of kiezen te…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
3 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Reactie toevoegen