Blog: Persoonlijk contact maakt (nog steeds) het verschil
Natuurlijk is het prima dat cliënten zich online oriënteren. Maar om informatie op waarde te schatten heb je achterliggende kennis nodig. Daarom vinden wij het belangrijk om altijd persoonlijk in gesprek te gaan met onze cliënten om zo zorgvuldig af te wegen welke behandeling het beste past.
Horde
Er is nog een heel belangrijke reden om persoonlijk contact te koesteren. Niemand vindt het leuk om de tandarts te bezoeken. Sommige angstpatiënten mijden de tandarts zelfs jarenlang. De praktijk bezoeken in de wetenschap dat je niet in de behandelstoel plaats hoeft te nemen kan voor angstpatiënten net dat duwtje in de rug geven om die horde naar de tandartspraktijk tóch te nemen. Met ongedwongen persoonlijk contact kun je mensen tot rust brengen.
Geruststelling
Ook is persoonlijk contact belangrijk op het moment vlak voordat een ingreep plaats gaat vinden. Voor de meeste cliënten blijft een behandeling spannend. Aandacht voor emoties en informatie over wat er precies gaat gebeuren stellen je cliënt gerust. Het helpt hem of haar om een behandeling met meer ontspanning en vertrouwen tegemoet te zien.
Persoonlijk contact met je cliënt hoeft helemaal niet moeilijk te realiseren te zijn. Je kunt het op verschillende manieren vormgeven: van inloopspreekuren en open dagen tot aan videochats of belsessies. Medische zorgverlening is en blijft, ondanks de online mogelijkheden van tegenwoordig, altijd mensenwerk en dat maakt die persoonlijke benadering zo essentieel.
Doris Post
Praktijkmanager Kliniek Tandheelkunde Sneek
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen