Blog: Van nul patiënten naar een bloeiende praktijk
In maart 2016 ontmoette ik bij de Dental Expo een vrouwelijke tandarts die van plan was een praktijk te starten in een klein dorp in Brabant. Ze wilde starten zonder patiënten. Na grondig onderzoek was ik overtuigd van de haalbaarheid van haar plannen en de financiering kwam rond. Eerder schreef ik daar al een blog over.
De praktijk
Bij de officiële opening was ik verhinderd en dat vond ik maar wat jammer. Normaal gesproken ga ik na de officiële opening niet vaak meer langs bij de praktijk van een klant, maar in dit geval wilde ik graag toch nog eens met de ondernemer een kop koffiedrinken om met eigen ogen te zien hoe de praktijk nu geworden is. De tandarts in kwestie heeft veel moeten doen om haar droom te verwezenlijken en ik heb daaraan mogen bijdragen. Het was dan ook heel bijzonder om binnen te lopen in de praktijk waarvan ik tot dan toe alleen nog maar de tekeningen had gezien. Ik kreeg een uitgebreide rondleiding en voelde direct dat er een goede sfeer hangt, zowel bij het personeel als bij de patiënten.
Communicatie
Volgens de tandarts heeft dat voor een groot gedeelte te maken met de manier waarop er wordt gecommuniceerd in de praktijk. Niet alleen onder het personeel, maar ook met de patiënt. Het is heel belangrijk dat de patiënt begrijpt waarom een behandeling uitgevoerd moet worden.
Om dat goed duidelijk te maken, heeft de praktijkhouder een handscanner aangeschaft waarmee ze eenvoudig een foto kan maken van het gebit om deze ook direct aan de patiënt te kunnen laten zien. Op die manier kan ze beter aan de patiënt uitleggen wat er aan de hand is. Ja, het kost tijd maar het is ook iets waarvoor patiënten naar haar komen.
Investering
De handscanner stond niet in de begroting van de praktijk. Toch heeft ze besloten om hierin te investeren. Volgens de tandarts, en volgens mijzelf, gaat het zich uiteindelijk dubbel en dwars terugverdienen. Het behandelplan is gedetailleerder, je kan een betere uitleg geven en patiënten zullen sneller akkoord gaan met het voorgestelde plan. Het is een toegevoegde waarde en dat trekt weer nieuwe patiënten.
Tijdens mijn bezoek had ik nog een prangende vraag voor de tandarts: Wat kunnen wij als bank beter doen? Wat daaruit kwam was een checklist waardoor je als startende praktijkhouder eenvoudig kan zien wat je nodig hebt en waar je aan moet denken. Daarmee zal je ook niet snel een te krappe begroting hebben, omdat de handscanner bijvoorbeeld dan op de checklist had gestaan. Een goede tip waar we zeker mee aan de slag gaan.
Als Sector Specialist Medische & Vrije Beroepen van ABN AMRO Bank begeleidt Arjan Wijnands regelmatig praktijkoverdrachten in de eerstelijnszorg. In dit blog behandelt hij opvallende en leerzame cases uit de praktijk ( arj an.wijnands@nl.abnamro.com).
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen