De balans tussen waarde en prijs
Prijs en waarde liggen niet altijd in verhouding tot elkaar. De prijs is alles wat u zelf betaalt, en de waarde is alles wat u daarvoor terugkrijgt. Die twee zouden in perfecte harmonie moeten zijn als we rationeel, constant en consistent het ‘nut’ overwegen. Alleen: als mensen zijn we emotionele wezens en vatbaar voor onderlinge gunning, verhalen over ‘goede’ merken en hebben we vaak irrationele angsten of zien we beren op de weg.
Elke praktijkhouder denkt uiteraard dat hij of zij de beste praktijk runt. Toch is het altijd goed om over dat soort aannames kritisch te blijven na te denken: wat maakt uw praktijk dan zo goed? En hoe kunt u juist daarin blijven excelleren?
Onderscheidende factor
Het antwoord op de vraag wat het nut is voor de patiënt, staat direct in relatie tot de meerwaarde van de praktijk in de dienstverlening, het stellen van een diagnose of een behandeling uitvoeren. Hierbinnen zoeken de meeste praktijken een onderscheidende factor, hun ‘unique selling point’. Zo is de USP van praktijk A dat deze al (tientallen) jaren dezelfde behandelaar heeft, en daarmee persoonlijke banden met de patiënten. Terwijl praktijk B met verloop in het personeel het moet hebben van heel andere zaken. Daar hoeft praktijk A niet in mee te gaan of mee te concurreren.
Vergelijkingen
Zo kan het nut van uw praktijk voor de patiënt anders zijn dan die van uw directe concurrent. Denkt u bijvoorbeeld aan:
- Een persoonlijke benadering: een persoonlijke band met de individuele patiënt.
- Kwaliteit: de specialisatie in bepaalde behandelingen.
- Tijd: avond- en weekendopenstelling, korte wachttijden, geen wachtlijsten.
- Afstand: dichterbij dan de concurrent of goede parkeergelegenheid in de buurt.
Minder rationele zaken kunnen ook in uw voordeel zijn:
- Een goede reputatie onder een specifieke patiëntenpopulatie of in een bepaald gebied.
- De angst die een patiënt kan weerhouden om over te stappen van behandelaar.
Objectivering
Door vragen over de meerwaarde van de praktijk te beantwoorden – bijvoorbeeld als de toegevoegde waarde van uw praktijk hoog is – kunt u beargumenteren dat de prijs ook hoger mag uit vallen. Laat u daarin niet leiden door de ‘irrationele’ angsten en beoordeel het ‘nut’ zo objectief mogelijk. Dit zal zich vertalen in drukke agenda’s met patiënten die u waarderen en daarmee meer omzet, maar ook in efficiëntie en winst door het verlagen van kosten, wat vervolgens in verhouding staat met de goodwill-waardering van uw praktijk.
Link: Zorgondernemer Sinan Belhawi: ‘Ondernemerschap is het belangrijkste voor toegankelijke zorg’

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDe nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
CBS: 1 op de 6 volwassenen heeft last van tand- of kiespijn
19 mrt om 10:00 uur 4 minIn 2024 gaf 16 procent van de Nederlandse volwassenen aan in de afgelopen twaalf maanden last te hebben gehad…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Reactie toevoegen