Emoties bij praktijkovername
In het onlangs verschenen rapport Praktijkovername in de eerste lijn Nivel, staat een hele mooie vergelijking.
“Het kopen en verkopen van een praktijk vind ik vergelijkbaar met het kopen of verkopen van een huis. Je doet het maar een of enkele keren in je leven en het gaat om veel geld en je toekomst. Er zijn specialisten die daar dagelijks mee te maken hebben.” [1]
Het vaststellen van de waarde van een praktijk is typisch werk voor een specialist met kennis en ervaring op dat gebied. Toch kan iedere zorgondernemer begrijpen hoe dat werkt. De meeste zorgondernemers weten intuïtief wel de waarde van hun praktijk. Overi gens worden de begrippen ‘waarde’ en ‘prijs’ door zorgondernemers nog wel eens verward. Eigenlijk is het heel simpel: ‘Een koper wil als prijs maximaal betalen wat hij als waarde in een praktijk ziet. Uiteraard streeft hij ernaar minder te betalen.’
De verkoper dient zich ervan te vergewissen dat de overname kandidaat ook de financieringslasten moet kunnen dragen. Verstandig is om, voordat de gesprekken of onderhandelingen beginnen, hier eens naar te informeren. Vraag eens na welke voorwaarden een bank stelt voor de financiering. Hoe reëel is dan de overnamesom? Kan na overname de privélasten dan nog wel worden betaald of is de financiële last te groot zodat de privésituatie onder druk komt te staan, met alle gevolgen van dien?
Belangrijke “spelregels” voor de verkopende praktijkhouder zijn:
- Zorg voor een goede voorbereiding en doe dan pas een aanbod aan de overnamekandidaat
- Het aanbod moet in alle opzichten voor de overnamekandidaat haalbaar zijn, ook financieel gezien
De overnamekandidaat en de verkopende partij kunnen zich het beste beiden laten begeleiden door een eigen adviseur. Rond op zakelijke gronden deze transactie af. Houd rekening dat de emotie het op de lange termijn het altijd wint van de ratio. De details weet men over een paar maanden niet meer, maar de emotie wel. Door hier rekening mee te houden voorkom je dat emotionele aspecten het koop- en verkoopproces onnodig gaan beïnvloeden en je er een wrange nasmaak aan overhoudt.
Als Sector Specialist Medische & Vrije Beroepen van ABN AMRO Bank begeleidt Arjan Wijnands regelmatig praktijkoverdrachten in de eerstelijnszorg. In dit blog behandelt hij opvallende en leerzame cases uit de praktijk ( arjan.wijnands@nl.abnamro.com).
[1] Praktijkovername in de eerste lijn (Nivel, juli 2016 door R. Batenburg )

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
CBS: 1 op de 6 volwassenen heeft last van tand- of kiespijn
19 mrt om 10:00 uur 4 minIn 2024 gaf 16 procent van de Nederlandse volwassenen aan in de afgelopen twaalf maanden last te hebben gehad…
‘Als we niks doen, zit over vijf jaar een kwart van Doetinchem zonder huisarts’
6 mrt om 11:15 uur 4 minIn de Gelderse Achterhoek en de Liemers is het steeds lastiger om een huisarts te vinden. Sommige praktijken…
Een Goed Gesprek met Wiyanti Nieuweweme: 'Huisarts moet samenwerken, alleen lukt het niet'
4 mrt om 12:14 uur 5 minJaarverantwoording: Uitstel aanvragen kan tot uiterlijk 31 maart
3 mrt om 08:45 uur 4 minDe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht zorgaanbieders om jaarlijks een jaarverantwoording in te…
Stop met alle ‘geplapper’ en laten we de cao fysiotherapie realiseren
13 feb om 13:47 uur 4 min‘Geplapper’ - een schitterend Duits woord dat ik associeer met alles wat momenteel niet IN maar AAN de…
Nieuwe pensioenwet (deel 2): De basis van het Nederlandse pensioenstelsel
27 jan om 13:00 uur 4 minIn deze blog zullen we enkele belangrijke pijlers van ons pensioenstelsel onder de loep nemen. Door inzicht te…
Reactie toevoegen