Huisarts Marnix van der Leest over de inzet van een regiearts: ‘Patiënten merken dat we meer ruimte hebben gecreëerd’

Marnix van der Leest: ‘Voor ons is de regiearts de beste besteding die je kunt doen met de Meer Tijd Voor de Patiënt-gelden’ (Foto: Sebes en Bisseling)
Marnix van der Leest is huisarts bij Korte Geer, drie huisartsenpraktijken onder een dak in Leusden. De praktijken delen het pand, de faciliteiten, het personeel en een gezamenlijke praktijkmanager. Afgelopen najaar begonnen Van der Leest en collega’s met de inzet van een regiearts om meer tijd voor de patiënt te creëren. ‘Als huisarts ervaar ik mijn werkdagen nu echt anders: er is meer rust, tijd en aandacht voor de patiënt.’
‘De aanleiding om een regiearts aan te stellen was dat we stappen wilden zetten naar Meer Tijd voor de Patient’, vertelt Marnix van der Leest. ‘We wilden personeel slimmer inzetten om de praktijk soepeler te laten verlopen en daadwerkelijk meer tijd voor de patiënt te creëren. Het interview met Martijn van Eijk, die zelf regiearts werd tijdens corona, was daarbij ook een inspiratiebron (Huisarts Martijn van Eijk runt sinds corona zelf ‘de frontoffice’: ‘Meer tijd en rust om iets goed af te handelen’, 18 augustus 2022). We concludeerden juist dat we het meest geholpen zouden zijn met een extra stel hersens en handen.’
Meer ruimte voor spoed
De aanstelling van een regiearts mocht niet ten koste gaan de bestaande spreekuren, schetst Van der Leest. ‘Wij wilden zeker geen uren van de huisartsen inleveren. De spreekuren zijn nu erg vol gepland en je wordt geregeld gestoord. Je krijgt 1001 vragen, die je meestal snel moet afhandelen. Daarom wilden we een arts extra, die helpt bij de triage door de assistentes, telefoontjes overneemt en een spoedspreekuur draait op het eind van de ochtend. Zo creëer je ruimte voor de klachten die snel gezien moeten worden, maar niet per se door de eigen huisarts.’
Om te testen wat de regiearts zou opleveren, begonnen Van der Leest en collega’s een pilot. ‘We veronderstelden dat we tijdens het spreekuur meer rust zouden krijgen, minder gestoord zouden worden en met een betere workflow de dag door zouden komen. De regiearts kan bijvoorbeeld de berichten van de huisartsenpost bekijken en recepten autoriseren. We kwamen erachter dat het nu regelmatig lukt om voor 17 uur klaar te zijn. Op tijd de dag af hebben is voor mij een enorme luxe.’
Direct effect voor assistentes
Van der Leest signaleert dat assistentes sinds de aanwezigheid van de regiearts ‘lekkerder werken’. ‘De regiearts is er vanaf de dagstart tot 13 uur, als de hausse van de telefoontjes is geweest. Niet alleen de workflow in de praktijk is verbeterd, we zien bij assistentes ook een kwaliteitsslag aan de telefoon. De regiearts biedt ze back-up, hoort wat er gezegd wordt en is beschikbaar voor vragen van de assistentes. Zij krijgen meer feedback en dat waarderen ze. Assistentes durven eerdere stevige beslissingen te nemen, in plaats van de klacht door te verwijzen naar het spreekuur.’
De regiearts houdt de huisarts regelmatig ‘uit de wind’. ‘De regiearts overlegt bij spoedvisites met de huisarts of zij die visite zal overnemen. De huisarts kan dan door met het eigen spreekuur. We hoopten dat de spreekuren rustiger zouden worden en dat is ook gebleken. We zien nu minder verstoringen, e-consults of verzoeken om recepten, omdat de regiearts die opvangt. Ook dat levert meer tijd op.’
Minder consulten ingepland
Tijdens de pilot bleek ook dat er minder consulten worden ingepland, vertelt Van der Leest. ‘Maandagochtend is een enorme piekochtend, beduidend drukker dan de andere dagen. Dankzij de regiearts is het aantal consulten dat wordt ingepland, lager dan in dezelfde periodes in vorige jaren. We zien dat er telefonisch veel meer op een prettige manier wordt afgehandeld. Ook de spoedconsulten hebben duidelijk effect op de spreekuren van de huisarts.’
Van der Leest en collega’s werken inmiddels vier maanden drie ochtenden per week met een regiearts. ‘Eén ochtend wordt afgewisseld door onze HIDHA en een vaste waarnemer. Doordat het maar een halve dag is, kunnen zij dat er nog goed bij doen. Ik ben nieuwsgierig of het ook in andere praktijken ertoe leidt dat meer collega’s zeggen: “Een halve dag extra kan ik er wel bij doen, zonder dat het ten koste gaat van de kinderen of bijvoorbeeld mijn promotieonderzoek.” Het is interessant om te zien of mensen daardoor meer gaan werken. De andere twee dagen werden door een bekende waarnemer ingevuld die in afwachting was van een nieuwe functie. Daarom hebben we recent een vacature recent geplaatst, waarop we veel reacties hebben gekregen.’
Spin in het web
‘De waarnemer noemde het hele mooie functie ‘erbij’, met leuk contact. Als een spin in het web heb je een enorme invloed op het werkplezier van de ander. Het ritme van de werkdag is anders en dat is ook plezierig. De meeste huisartsen worden heel gelukkig van spreekuur doen, daarvoor zijn we opgeleid. Als regiearts werk je direct samen met assistentes en het werk is afwisselend.’
En de financiering? De functie regiearts wordt deels betaald uit MTVP-middelen, legt Van der Leest uit. ‘De inzet van de regiearts voor drie praktijken is een voordeel en meer kostenefficiënt. Een kleinere praktijk lukt dat misschien niet op deze manier, omdat we onze MVTP-gelden gezamenlijk kunnen inzetten. Daardoor hebben we een aantal uren voor een extra arts en krijgen zo echt meer tijd voor de patiënt. De regiearts maakt natuurlijk ook omzet. Ik geef liever geld aan iemand die werk doet dan aan weer een nieuw lean project.’
Nog niet duidelijk is of de financiering voor MTVP na 2024 nog blijft. ‘Dat is wel een grote zorg, omdat voor ons de regiearts echt bijdraagt aan meer tijd. Minister Kuipers heeft beloofd dat het structurele gelden zouden worden. Dat is nog niet zeker, hoewel er op bestuurlijk niveau vanuit de LHV wel aan gewerkt wordt. Gezien de inzet en perikelen rond het tot stand komen van het Integraal Zorgakkoord, zou het wel een farce zijn als dit geen doorgang krijgt. ’
Geen noviteit
De inzet van een regiearts is natuurlijk geen noviteit, zegt Van der Leest. ‘Elke huisartsenpost heeft bijvoorbeeld al lang een regiearts. Voor ons is het de beste besteding die je kunt doen met de MTVP-gelden. Voor assistenten levert de functie enorm veel op: ze moeten doorlopend beslissingen nemen, goed triage doen, klachten goed inplannen. Van de regiearts krijgen ze direct feedback en kunnen ze stevigere beslissingen nemen. Als huisarts zitten we meestal in de spreekkamer, terwijl de assistentes hartstikke moeilijk werk verrichten. Als huisarts ervaar ik mijn werkdagen nu heel anders: er is meer rust, tijd en aandacht voor de patiënt.’
En de patiënten, hoe reageren zij? Marnix van der Leest: ‘De regiearts kan snel beslissingen nemen en patiënten blijken daar blij mee te zijn. Patiënten krijgen snel reactie op hun vragen, zorgvragen worden beter afgehandeld. Het spoedspreekuur maakt het ook mogelijk dat je zegt: kom over een uur even langs. Patiënten merken dat we meer ruimte hebben gecreëerd. Dat ligt ook aan de kwaliteiten van de betreffende artsen. Nu is er iemand die hun spoedvragen snel en met aandacht behandelt, in plaats van even tussendoor.’
Meer lezen?
- Huisarts Martijn van Eijk runt sinds corona zelf ‘de frontoffice’: ‘Meer tijd en rust om iets goed af te handelen’, 18 augustus 2022
- Huisarts Marnix van der Leest over het IZA: ‘Ik vrees dat ‘meer tijd voor de patiënt’ als een boemerang naar ons terugkomt’, 8 maart 2023
- Marnix van der Leest (‘Huisarts op recept’): ‘Noodknop nodig bij de zorgverzekeraar: nu is het jullie probleem’, 11 november 2021
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Juist eigenzinnigheid maakt ondernemen in de zorg interessant’
31 mrt om 11:45 uur 4 minEigenzinnige fysio-ondernemer Patrick ter Brugge: ‘Denk in kansen en niet in beperkingen’
27 mrt om 12:30 uur 6 minDe nieuwe praktijkmanager: een antropoloog die van reuring houdt
25 mrt om 12:00 uur 4 minIk wou dat ik twee hondjes was of soms gewoon een éénpitterpraktijk. Als tandarts dan. Je hebt met jezelf te…
Binden, boeien en behouden van je team
24 mrt om 08:45 uur 4 minMedewerkers zijn natuurlijk de onmisbare basis van de praktijk. En dat voel je zeker in deze tijd, waarin…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Paul Wormer over 'De dokter en de vakgroep': ‘Een praktijk runnen vraagt reflectie, training en kunnen delegeren’
17 mrt om 13:03 uur 6 minHuisartsen staan voor grote organisatorische en strategische uitdagingen. In zijn boek 'De dokter en de…
Een Goed Gesprek met Nora Ennahachi over ‘boeien en binden’: ‘Praktijkmanager is de sleutel tot succes’
7 mrt om 10:00 uur 5 minNu tandartspraktijken steeds vaker te maken krijgen met personeelsverloop en -tekorten is het…
‘Als we niks doen, zit over vijf jaar een kwart van Doetinchem zonder huisarts’
6 mrt om 11:15 uur 4 minIn de Gelderse Achterhoek en de Liemers is het steeds lastiger om een huisarts te vinden. Sommige praktijken…
Reactie toevoegen