Tandarts Yvonne Schalk over het succes van Quadratand: ‘Onze praktijk heeft uitstraling, dat is onze grote kracht’

'We hebben een goeie band met elkaar, het is net familie hier.' (Foto: Quadratand)
Yvonne Schalk (56) vertelt dat de praktijk Quadratand in zijn huidige vorm negen jaar bestaat, nadat ze eerst zeven jaar in een omgebouwde huisartsenpraktijk had gewerkt. Daarvoor runde ze negentien jaar praktijken in Utrecht en Woerden. ‘We zitten nu zestien jaar in Drenthe en willen echt niet meer terug naar het drukke westen. Negen jaar geleden konden we hier een kavel kopen en hebben we zelf een pand ontworpen met vijf behandelkamers. We begonnen met 2700 patiënten en hebben er nu bijna 8200. En we groeien nog steeds.’
‘Een praktijk runnen doe je samen’
Het team bestaat uit twintig medewerkers: vijf tandartsen, twee mondhygiënisten, zes preventie-assistenten, naast een praktijkmanager en zes tandarts- en balie-assistenten. Schalk zet sterk in op taakdelegatie, waardoor ook assistentes een actieve rol in de mondzorg spelen. ‘Een praktijk runnen, doe je samen. Assistentes kunnen heel veel als je ze daarvoor goed opleidt, ze ondersteunt en helpt. Mensen waarderen het heel erg als je hun ontwikkeling stimuleert. Alle assistentes kunnen hier verdoven, afdrukken maken en eentje kan er zelfs boren. Er is altijd een tandarts in de praktijk, die weet wat iemand kan en diegene daarbij ondersteunt.’
Yvonne vertelt uitvoerig hoe ze investeert in de samenwerking binnen het team. Laat mensen doen waar ze goed in zijn, is haar overtuiging. ‘Ik ben een mensenmens en vind het normaal dat ik tijd en energie stop in het team. We hebben elke vijf weken een lunchvergadering. Een keer per jaar doen we een barbecue met partners bij ons thuis. We vieren kerst met een kerstdiner, een aardigheidje en handgeschreven kaartje voor iedereen. Jaarlijks hebben we ook een dagje uit. Als iemand jarig is, krijgt hij of zij cadeautje. We hebben een goeie band met elkaar, het is net familie hier. Mensen vallen voor elkaar in en we houden pas pauze als iedereen klaar is. Als mensen het naar hun zin hebben, maakt het hun werk leuk en daarmee ook je eigen werk.’
‘Je ziet assistentes blij worden’
‘Als collega’s hier hulp nodig hebben, roepen ze elkaar. Dat is hier heel gewoon. Mensen vinden het heel leuk als ze ook zelfstandig dingen kunnen doen. Bij preventie heb je ook iedereen nodig. Dan is het fijn dat je collega’s hebt die hun eigen ding kunnen doen. Samen kun je de patiënt goed helpen en aan preventie doen. Preventie, preventie, preventie, zeg ik altijd. Het steeds maar schoonhouden van je gebit is voor de patiënt niet altijd leuk, maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Ouders vinden het niet altijd leuk dat hun kinderen al weer moeten komen voor poetstips.’
Met de overdracht van taken aan assistentes begon Yvonne al toen haar praktijk nog uit twee kamers bestond. ‘Dan is het fijn dat de assistente alvast een verdoving kan geven. Dat werkt efficiënt en zo heb je als tandarts ook tijd voor contact met de patiënt. Assistentes zie je helemaal blij worden, als ze meer mogen doen. We willen onze mensen ook graag aan ons binden. Als zij willen groeien, moet je daar in investeren. Als assistentes enthousiast en gemotiveerd zijn, worden patiënten ook gemotiveerd. Zo neem je patiënten ook makkelijker mee als het gaat om preventie.’
‘Continu nieuwe aanmeldingen’
Dat de aanpak werkt, blijkt wel uit de doorgaande stroom aanmeldingen van patiënten. ‘We krijgen continu nieuwe aanmeldingen, zonder dat we reclame maken. Mensen komen via-via. We krijgen veel kinderen verwezen vanuit de samenwerking met Bijzondere Tandheelkunde in Zwolle, voor wie we angstige kinderen behandelen. Wanneer je een beetje geduld hebt, kinderen zelf een muziekje laat uitkiezen en alles goed uitlegt en laat zien, dan zijn ze vaak meer niet bang.'
Als mensen eenmaal geleerd hebben een gebit goed schoon te houden, hoeven ze ook niet ieder half jaar voor controle, naar de mondhygiëniste of de preventie-assistente. De begeleiding van angstige kinderen en ouderen vloeit ook voort uit de noodzaak om te groeien, legt Yvonne uit. ‘Als je veel aan preventie doet, hoef je ook minder te behandelen. Dan moet je op een andere manier je werk creëren en niet afwachten tot je agenda leeg is. Daarom heb ik een masterclass Gerodontologie gedaan. Drenthe is de provincie bij uitstek die vergrijst. Voor de begeleiding van kwetsbare ouderen werken we samen met huisartsen en praktijkondersteuners.’
‘Zo duurzaam mogelijk’
Het pand dat Yvonne en Peter Schalk in 2013 lieten ontwerpen bestaat uit vier vierkanten, wat hen ook vanwege de kwadranten in de mond, inspireerde tot de praktijknaam Quadratand. ‘We zitten hier in bosrijke omgeving, waarbij we zo duurzaam mogelijk willen werken. We hebben de praktijk geïsoleerd met drie dubbelglas en kozen niet voor airconditioning. Wel hebben we een warmtepomp in combinatie met een klimaatbeheersingssysteem, waarbij we grondwater oppompen dat voor warmte en koeling zorgt via vloerverwarming.’
De duurzame werkwijze uit zich ook in het dagprogramma, waarin diverse pauzes zijn ingebouwd. ‘We hebben ’s ochtends een half uur pauze en ’s middag een uur. We willen onze collega’s op de been houden, iedereen kan dan even zitten en bijpraten. Voor mezelf wil ik ook een balans tussen belastbaarheid en belasting. Iedere zes weken ga ik naar iemand die mijn schouder- en nekspieren los masseert. Elke drie maanden hebben we ook iemand die het hele team een stoelmassage geeft.’
Yvonne en Peter hebben de praktijk zo ingericht dat deze een huiselijke én duurzame uitstraling heeft. Grote foto’s van koeien, groene weiden en hei in de behandel- en wachtkamers verwijzen naar de natuur in de omgeving. ‘Mensen die hier komen merken dat het personeel het naar zijn zin heeft. Daardoor heeft de praktijk sfeer en uitstraling, dat is onze grote kracht. We willen graag dat mensen zich op hun gemak voelen en kinderen ook.’
‘Tijdig toekomstplan maken’
Ook in Drenthe speelt een flink tandartsentekort, merkt Yvonne Schalk voortdurend. ‘Zuidwolde ligt op een half uur rijden van Zwolle en 50 minuten van Groningen. We moeten heel veel moeite doen om nieuw personeel te vinden, maar als mensen in deze praktijk rondkijken, zijn ze al snel verkocht en willen ze wel blijven.’
Met het oog op behoud van de praktijk hebben Yvonne en Peter Schalk zich dit jaar aangesloten bij het netwerk van Tandarts Today. ‘We wilden op tijd een plan maken om deze praktijk voort te laten zetten na ons pensioen. We hadden gesprekken met vier grote partijen, maar TandartsToday sprak ons het meest aan. Ze kijken naar de mensen in de organisatie en werken op maat. Ze laten praktijken in hun waarde en bieden de kennis waar nodig. Ze gooien geen organisaties op hun kop die heel efficiënt lopen. Ook zij kijken naar de toekomst en daar zijn we heel tevreden mee.’
Links: www.quadratand.nl en www.tandartstoday.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Duurzaamheid in de apotheek: Een noodzaak voor de toekomst
21 mrt om 08:45 uur 3 minIn deze tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, staat ook de farmaceutische sector voor een…
Mondzorg-ondernemer Thomas Rietrae: ‘Verdere ketenvorming, maar ook menselijke maat in de zorg’
13 mrt om 15:00 uur 4 minAlmere Dental: ‘We behandelen zo min mogelijk’
27 feb om 14:57 uur 3 minTandarts August van Spaendonck is er duidelijk over: ‘Bij ons geen witte jassen.’ Hoe doen ze het bij Almere…
Quickscan helpt bij overstap naar duurzaam voorschrijven: ‘Sta stil bij elke pil’
24 feb om 12:00 uur 6 minFysiotherapeut Jeroen Boogmans: 'Er wordt veel behandeld, misschien wel te veel'
19 feb om 08:00 uur 4 minDe wachttijden bij fysiotherapiepraktijken blijven stijgen. Dit komt niet alleen door de vergrijzing, maar ook…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
‘Prachtige Praktijk’ Westerhage in de Haagse Beemden Breda: ‘Veel patiënten komen pas bij pijnklachten’
28 jan om 11:26 uur 4 minIn zijn blogs belicht Jan Henk Nawijn, directeur van De Lieve Tandarts, regelmatig ‘gewone’ tandartspraktijken…
Tandartspraktijk Mondzorg Hoorn ‘met een plus’: tandheelkunde voor mensen met een ‘kleine beurs’
16 jan om 15:37 uur 4 minTandartsen Ineke Wagendrever en Marco Pachón hebben een bijzondere missie: mondzorg toegankelijk maken voor…
Reactie toevoegen