Tandartspraktijk Maas en Waal: ‘Je kunt pas helpen als je goed kunt luisteren’
Een ontspannen sfeer, persoonlijke aandacht en hoogwaardige zorg. Dat is waar tandartspraktijk Maas en Waal in Ewijk voor staat. Onder leiding van ervaren tandarts Heleen Janssen richt deze jonge praktijk zich niet alleen op het gebit, maar op de mens als geheel. ‘Ik werk niet alleen op tandniveau, maar op mensniveau’, verklaart de praktijkhouder, die aangesloten is bij De Lieve Tandarts. ‘Ik behandel mensen zoals ik zelf behandeld wil worden.’
Persoonlijke aanpak
Veel mensen ervaren stress bij een tandartsbezoek. Heleen Janssen begrijpt dit als geen ander. ‘Angst kan ervoor zorgen dat mensen hun afspraak uitstellen of zelfs helemaal niet komen. Wij zetten ons in om hen weer een positieve ervaring te geven.’ Door een veilige omgeving te creëren, slaagt Janssen er met haar collega’s in om zelfs de meest angstige patiënten op hun gemak te stellen.
Die aanpak werpt vruchten af. Met meer dan 25 jaar ervaring heeft Janssen een trouwe groep patiënten opgebouwd, waarvan sommigen na een verhuizing bereid zijn om uren te reizen voor een behandeling. ‘Ze vertellen me dat ze zich veilig voelen, en dat ze weten dat er naar hen wordt geluisterd. Er is een ouder echtpaar dat elk half jaar anderhalf uur onderweg is. Als je tachtigers hebt die dat voor je over hebben, dan vind ik dat een groot compliment.’
Kwaliteit en continuïteit
Bij Maas en Waal is een geslaagde behandeling pas compleet als zowel het resultaat als de ervaring naar volle tevredenheid zijn. ‘Voor mij is een behandeling pas geslaagd wanneer alles netjes is. Pijnvrij, zodat mensen weer durven lachen. Het tweede aspect is dat ze blijven komen. Want het onderhoud is minstens zo belangrijk als de behandeling.’
Je kunt pas helpen als je goed kunt luisteren, is de filosofie van Janssen. Ze legt de nadruk op persoonlijke aandacht. Tijdens een intakegesprek neemt ze de tijd om de patiënt te leren kennen. ‘Bij een intake ga ik niet meteen in iemands mond kijken. Ik wil de tijd nemen en met iemand praten. De stoel blijft rechtop en ik zit naast of voor iemand en vraag wat ik voor hen kan doen.’
Zo krijgt Janssen altijd een beter beeld van de patiënt voor haar. ‘Het is belangrijk te weten wat hen helpt. Sommigen willen een podcast opzetten. Anderen willen extra duidelijkheid. Zo zeg ik soms: ‘Ik ga dit nog 10 tellen doen’ en dan stop ik na 10 tellen. Mijn collega’s werken precies zo. Uitleggen doe je ook terwijl je bezig bent, niet alleen vooraf. En je houdt ook rekening met hoeveel verdoving iemand nodig heeft.’
Een stralende glimlach
Naast het behandelen van gebitsklachten en ondersteunen bij mondverzorging heeft de tandartspraktijk in Ewijk nog een expertise: esthetiek. ‘Ik maak graag elke glimlach extra mooi,’ vertelt Janssen hierover. Dat kan bij scheefstand onder meer met de doorzichtige beugels van Clear Correct, ook wel aligners genoemd, waar de praktijk mee werkt.
Aandacht voor de esthetiek betekent niet altijd dat een cosmetische behandeling heel uitgebreid hoeft te zijn. ‘Je kunt heel mooie resultaten bereiken met composiet veneers. Dat zijn facings van vulmateriaal in verschillende kleuren en tinten. Soms kun je met een paar kleine aanpassingen, bijvoorbeeld aan één of twee tanden, een heel andere lach hebben. Je staat ervan te kijken hoeveel zelfvertrouwen dit oplevert.’
Complete plaatje
Janssen vraagt haar patiënten regelmatig of ze nog andere wensen hebben. ‘Zou je nog iets anders willen zien aan je gebit? Het gaat namelijk om het complete plaatje. De reacties die patiënten terugkrijgen van hun omgeving zeggen dan alles. Die reacties lopen uiteen van ‘Ik weet niet wat er anders aan je is, maar je lijkt veel vrolijker’ tot ‘Je straalt!’’
Meer weten?
- De Lieve Tandarts, ‘Ik werk niet alleen op tandniveau, maar op mensniveau’ – Maas en Waal, de lieve tandartspraktijk in Ewijk
- Tandartspraktijk Maas en Waal is aangesloten bij De Lieve Tandarts. Kijk voor meer informatie op de website van Tandartspraktijk Maas en Waal.
Meer artikelen met dit thema
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Fysiotherapie voor een langdurig gezonde levensstijl: ‘De omslag van praktijk naar beweegplatform werkt als vliegwiel’
23 okt om 13:30 uur 6 minHoe kunnen praktijken innoveren en groeien in de fysiotherapie? Jurian Donders vertelt over een totaaloplossing…
Tandendokters Tuinzigt: ‘Mensen voelen zich gehoord door ons’
9 okt om 14:45 uur 4 min‘De tandarts is er om mensen te helpen', is het motto van Salah Eddin Alasaad van Tandendokters Tuinzigt in…
CEO Emile van Oorschot over het succes van Bergman Clinics: ‘Zelfstandige behandelcentra houden de zorg toegankelijk’
7 okt om 12:15 uur 8 minDe inzet op kwalitatief hoogwaardige focusklinieken verklaart het grote succes van Bergman…
Tandartspraktijk Romero heeft alle disciplines in huis: ‘Als ondernemer moet je verder denken’
4 okt om 11:30 uur 5 minNoemi Romero-Torrijos is de drijvende kracht achter Tandartspraktijk Romero in Honselersdijk…
DanteKids als schooltandarts 2.0 op 50 scholen: Betere preventie door intensieve ouderparticipatie en afstemming met school
18 sep om 14:30 uur 6 minDanteKids is het nieuwe initiatief van tandarts Poeya Mohtadili, ceo van de Satiscare Zorggroep, bij bijna 50…
Jos de Blok (Buurtzorg) over sociaal ondernemen in de eerste lijn: ‘Dankzij professionele autonomie is het aantal uren thuiszorg bij ons gehalveerd’
4 sep om 12:30 uur 8 minHuisarts René van den Berg over het ‘offshore model’: ‘Zo maken we het huisartsenvak weer behapbaar’
19 jul om 12:00 uur 6 minHuisarts René van den Berg introduceerde het zogeheten ‘offshore model’ in zijn huisartsenpraktijk in Den…
Reactie toevoegen