Alexander Tolmeijer (Dentiva): ‘Tandartsen hebben geen idee welke doelen ze moeten stellen’

Uit eigen onderzoek onder 900 tandartsen blijkt dat 890 geen idee hebben welk doel ze in hun praktijk gaan stellen, vertelt Alexander Tolmeijer, tandarts en adviseur bij Dentiva. ‘Denk aan doelstellingen als: de kwaliteit hoog houden, meer patiënten werven, meer omzet maken. Onze bevinding, ook in strak geregelde praktijken, is dat het doel van de praktijkhouder vaak niet duidelijk is. Vervolgens moet de praktijkhouder zijn eventuele doelen ook nog communiceren met het team. En ook als de praktijkhouder het plan met doelstellingen wel heeft rondgestuurd, is het nog de vraag wat medewerkers daarvan oppikken.’
Link: Online Dag van de Praktijkhouder: ‘Duurzaamheid, wendbaarheid en doelgerichtheid worden essentieel’
‘Minder hectisch dan voor corona’
Een aantal deelnemers kunnen wel hun doelen noemen, zoals tandarts Willeke Hoegee. ’Ons doel voor 2021 is intern goed en gestructureerd communiceren.’ Fysiotherapeute Marlène van Eijck: ‘Preventie verder uitbouwen in plaats van symptomen bestrijden.’ Tandarts Han van de Sande: ‘Mijn doel is om het minder hectisch te laten worden dan voor de coronacrisis. Juist iets rustiger aan doen, in plaats van weer volop gas gaan geven.’ Logopediste Anneke Tromp: ‘Het doel van onze logopediepraktijk: goede verbindingen met verwijzers en andere paramedici en over drie jaar geen 10 maar zeker 15 logopedisten in dienst.’
Hoshin Kanri: kompasnaald management
Alexander Tolmeijer benadrukt in navolging van Nietzsche dat veranderen soms op een andere manier gaat dan gedacht. Ook verwijst hij voor het bepalen van doelen naar het in Japan ontwikkelde instrument, dat onderdeel is geworden van de ‘lean managementfilosofie’: Hoshin Kanri (‘kompasnaald management’). Alexander: ‘Lean is een cultuur niet een methode. Dat betekent dat iedere medewerker moet beseffen wat het doel is en vervolgens zelf op de weg daar naartoe kleine stappen gaat zetten. Je begint met missie, visie, strategie en tactiek. Hoe doe je dat? Door ‘plan do check act’ zet je stapjes op weg naar boven.’
‘Maak de stappen concreet’
Tolmeijer vraagt de deelnemers welke verbeteringen ze bedacht hebben om dat doel te bereiken. ‘Dat betekent: precies nadenken over hoe je bij dat doel komt.’ Anneke Tromp: ‘Verbetering: De online intake instellen en optimaliseren.’ Willeke Hoegee: ‘Een overlegstructuur met elkaar opzetten, en die voor een jaar vooruit plannen.’ Mogelijk is het nodig om in de communicatie over de gewenste doelen een zogeheten ‘funnel’ toe te passen, een reeks berichten om het bewustzijn over doelen bij teamleden te versterken.
‘Maak de stappen niet te groot’
Alexander adviseert om bij veranderingsprocessen niet te grote stappen willen zetten, maar in te zetten op gedragsverandering. ‘Als je wilt afvallen is het effectiever om elke dag een half uur te gaan wandelen, dan steeds op weegschaal te gaan staan. Het gaat om gedrag dat zichtbaar is en dat mag met kleine stapjes. Als je wilt inzetten op preventie en vaker kinderen naar de preventie-assistent wilt sturen, begin dan klein. Bijvoorbeeld: elk tandarts kan per dag één kind naar de preventie-assistent sturen. Dat is niet te ambitieus, maar een haalbaar doel. Of als je meer met Facebook wilt: zet dan in op iedere week een bericht op Facebook. Begin niet te ambitieus.’
Take aways:
- Praktijk: Blijf investeren in uw praktijk. Zowel in uw medewerkers als in uw praktijkpand en inventaris. Dit maakt het verschil!
- Personeel: Happy people, happy client. Een uitspraak die écht klopt. Zorg voor uw personeel door ze de ruimte te geven te groeien
- Patiënt: Uw patiënt verwacht ontwikkeling en groei van de praktijk. Verras ze, bind ze en maak ze de beste promotor die u kunt bedenken.
Lees hier de hele presentatie: Alexander Tolmeijer ( Dentiva), 'Doelen stellen en het team meenemen' en Online Dag van de Praktijkhouder: ‘Duurzaamheid, wendbaarheid en doelgerichtheid worden essentieel’
Wilt u ook op de hoogte blijven van Medisch Ondernemen? Schrijf u hier in voor onze nieuwsbrieven Eerstelijn en Mondzorg.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Jet Bussemaker over vijf jaar Gezond en Gelukkig Den Haag: ‘De rol van de huisarts is cruciaal’
25 feb om 08:00 uur 8 minQuickscan helpt bij overstap naar duurzaam voorschrijven: ‘Sta stil bij elke pil’
24 feb om 12:00 uur 6 minFysiotherapeut Jeroen Boogmans: 'Er wordt veel behandeld, misschien wel te veel'
19 feb om 08:00 uur 4 minDe wachttijden bij fysiotherapiepraktijken blijven stijgen. Dit komt niet alleen door de vergrijzing, maar ook…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
De Lieve Tandarts gaat op zoek naar goede poetsinstructie: Coproductie levert drie preventiefilmpjes op
5 feb om 13:00 uur 3 minJan Henk Nawijn is oprichter van het keurmerk De Lieve Tandarts en schrijft regelmatig blogs voor…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
3 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers
23 jan om 10:45 uur 4 minDe eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…
Jet Bussemaker over ‘Gezond en Gelukkig Den Haag’: ‘Gebruik de kracht van inwoners nog beter'
23 jan om 10:30 uur 4 minHet project ‘Gezond en Gelukkig Den Haag’, onder voorzitterschap van Jet Bussemaker, laat zien dat wijkgerichte…
Reactie toevoegen