KNMT-campagne: 'Tijdig in gesprek gaan met ontevreden patiënt kan procedures voorkomen'
Het KNMT-project ‘Klacht, Compliment? Kans!’ biedt de tandarts een aantal praktische handvatten - met een toolkit, studiepakket en cursussen - om tijdig te achterhalen hoe een patiënt zijn bezoek aan de praktijk heeft ervaren en hoe de tandarts hiermee om kan gaan.
Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
Het project sluit aan bij de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), die voorschrijft dat onvrede van de patiënt laagdrempelig in de praktijk dient te worden aangepakt. Ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) benadrukt de noodzaak hiervan, om klachtenprocedures in de mindzorg te voorkomen kunnen voorkomen.
Tevreden of juist niet?
De beroepsorganisatie biedt een online-toolkit met poster, webbanners en een wachtkamerscherm die zorgverleners kunnen downloaden of bestellen. De materialen roepen patiënten op om hun tevredenheid of ontevredenheid te melden bij de balie of via de website van de praktijk. Bij het ledenmagazine NT van oktober is een exemplaar van de poster bijgevoegd.
Links: KNMT, Klacht, Compliment? Kans! en KNMT-project helpt om tijdig in gesprek te gaan met (on)tevreden patiënt , MedischOndernemen, Ruim 70 procent tevreden met mondgezondheid , 4 maart 2020

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Dentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:15 uur 5 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
Mondzorg-ondernemer Thomas Rietrae: ‘Verdere ketenvorming, maar ook menselijke maat in de zorg’
13 mrt om 15:00 uur 4 minJaarverantwoording: Uitstel aanvragen kan tot uiterlijk 31 maart
3 mrt om 08:45 uur 4 minDe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht zorgaanbieders om jaarlijks een jaarverantwoording in te…
Stop met alle ‘geplapper’ en laten we de cao fysiotherapie realiseren
13 feb om 13:47 uur 4 min‘Geplapper’ - een schitterend Duits woord dat ik associeer met alles wat momenteel niet IN maar AAN de…
Trekken zonder tandheelkundige noodzaak: tandartsen zwichten massaal voor patiënt
12 feb om 13:18 uur 3 minEen meerderheid van de tandartsen en kaakchirurgen in Nederland voert een verzoek uit om tanden of kiezen te…
De Lieve Tandarts gaat op zoek naar goede poetsinstructie: Coproductie levert drie preventiefilmpjes op
5 feb om 13:00 uur 3 minJan Henk Nawijn is oprichter van het keurmerk De Lieve Tandarts en schrijft regelmatig blogs voor…
Nieuwe website ‘Open over tuchtrecht’ ondersteunt bij tuchtklachten: ‘Een tuchtklacht kan overweldigend zijn’
16 jan om 14:48 uur 4 minEen tuchtklacht heeft vaak een grote impact op zorgverleners. De bijbehorende juridische procedures zijn…
Reactie toevoegen