Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Gastvrijheid zorgt voor meer werkplezier en minder regeldruk’
Tijmen Hiep, penningmeester bij VvAA, en Henk Donker, bestuurslid van de KNMT, openen de dag en blikken vooruit op de veranderingen die er in 2020 aankomen. Mondhygiënisten mogen eenvoudige vullingen gaan aanbrengen en er komen nieuwe richtlijnen aan van het Kennisinstituut Mondzorg (KiMo). ‘Wij moeten mondhygiënisten goed blijven monitoren. Door de inzet van mondhygiënisten wil de overheid het tekort aan tandartsen opvangen, maar volgens ons moet juist het aantal opleidingsplaatsen worden verhoogd. Wij willen besluiten implementeren waar wij allemaal achter staan.’
‘Gastgerichtheid kan gastvrijheid in de weg zitten’
Keynotespeaker Milo Berlijn houdt vervolgens een inspirerend verhaal over gastvrijheid in de tandartspraktijk. Dat doet hij met een interactieve aanpak, waarbij hij de aanwezigen bevraagt om zichzelf te beoordelen op gastvrijheid. Berlijn betoogt dat het in organisaties vaak meer om een protocollaire gastgerichtheid gaat dan om gastvrijheid. ‘Deze gastgerichtheid kan gastvrijheid in de weg zitten. In de mondzorg worden nieuwe medewerkers opgeleid en bekend gemaakt met alle protocollen, maar niemand vertelt hoe je moet omgaan met patiënten. Mensen durven elkaar vaak wel aan te spreken op processen en protocollen, maar niet op het op gedrag. Daarvoor worden cursussen als feedback geven geïntroduceerd. Heel raar, spreek elkaar gewoon aan’, stelt Berlijn.
‘Wees proactief’
‘Gastvrijheid heeft te maken met proactiviteit’, stelt Berlijn. Hij haalt als voorbeeld aan het sturen van appjes om patiënten te herinneren aan afspraken of een glimlach op je gezicht te toveren als je in gesprek bent met de patiënt. Volgens hem wordt 95 procent van de mensen daardoor beïnvloed. Door het grote personeelstekort in de zorg is werkplezier steeds vaker onderwerp van gesprek. ‘Wij gaan ons de komende jaren minder druk maken over de patiënten en kijken meer naar de medewerkers’, stelt Berlijn. Juist hierbij speelt gastvrijheid volgens Berlijn een grote rol: ‘Gastvrijheid in de praktijk zorgt voor meer werkplezier en minder werkdruk.’ Een aanwezige vraagt hoe je bij een sollicitatiegesprek kunt toetsen of iemand gastvrij is. Milo Berlijn: ‘Nies eens en kijk of iemand reageert met ‘gezondheid’. Laat iets vallen en kijk of mensen helpen. Dat zegt iets over gastvrijheid en intrinsieke motivatie. Focus je op de positieve kant.’
5 tips van Milo Berlijn voor een servicegerichte praktijk
1. Creëer een open gastgerichte en gastvrije bedrijfscultuur
2. Stel ‘gastvrijheid’ centraal
3. Excelleer in de ‘menskant’
4. Stuur op duidelijkheid en positiviteit
5. Stuur op 'relaties' (Inspireer)
Bekijk hier de presentatie van Milo Berlijn
Lees ook het interview met Milo Berlijn: ‘In veel mondzorgpraktijken speelt gastvrijheid geen rol’
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het Integraal Zorgakkoord in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Wondere wereld: 'Handhaving van de wet DBA schiet doel voorbij'
15 nov om 10:30 uur 4 minIneens is het werkveld in rep en roer over de handhaving van de wet DBA vanaf 1 januari. ‘Toch wel bijzonder na…
LACH Mondzorg-tandartsen over de handhaving van de DBA: ‘We kiezen uit overtuiging voor loondienst, maar of dat rendabel is?’
15 nov om 09:30 uur 5 minAnderhalf jaar geleden openden tandartsen Cheryl Tjon, Bart Jansen en Paul Heijnen hun praktijk LACH Mondzorg…
Lunchwebinar MO Actueel: ‘Handhaving op de wet DBA. Wat betekent dat voor praktijkhouders, praktijkmanagers en zelfstandigen?'
8 nov om 10:32 uur 3 minTijdens het lunchwebinar MO Actueel op 26 november staat de vraag centraal: ‘Handhaving op de…
Praktijkhouder Alexander Tolmeijer pleit voor aanpassing van de Wet VBAR: ‘Zzp’ers zijn de olie van de mondzorg’
23 okt om 13:45 uur 6 minAlexander Tolmeijer, tandarts-praktijkhouder, jurist en directeur van adviesbureau Dentiva, voorziet onrust als…
Waarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Reactie toevoegen