'Preventief advies in de mondzorg moet persoonlijk'
Uit het kleinschalige kwalitatieve onderzoek van Van Eekhout en Schouws bleek dat de meningen over het ontvangen van preventief advies veel van elkaar verschillen. Participanten gaven aan dat de verwachtingen van een afspraak bij de mondzorgprofessional niet altijd overeen komen met de praktijk. Daarnaast spelen financiële aspecten en ervaringen met de mondzorgprofessional een grote rol in de motivatie om het preventief advies op te volgen.
Mondeling en persoonlijk advies van een specialist
De wijze van communiceren en het betrekken van de patiënt bij de behandeling vormen de basis voor een goed preventief advies van de mondzorgprofessional. Ook het voorkomen van het ‘standaard praatje’ is aan te raden. Uiteindelijk gaven de meeste participanten de voorkeur aan het ontvangen van een mondeling, persoonlijk advies met wetenschappelijke onderbouwing door een specialist.
Poster: Anne Schouws en Dewi van Eekhout, Preventie vanuit patiënten perspectief. Klik hier om de poster te bekijken.
Leefstijladvies buiten vakgebied mondzorgverlener
Een andere uitkomst van het onderzoek is dat deelnemers aangaven dat leefstijladvies buiten het vakgebied van de mondzorgverlener valt. Als het advies direct gerelateerd kan worden aan mondproblemen dan mag leefstijladvies gegeven worden. Wel moet de zorgverlener hierin terughoudend zijn.
Links: poster van Anne Schouws en Dewi van Eekhout, Preventie vanuit patiënten perspectief, Een kwalitatief onderzoek, Hogeschool Utrecht, 2020 en Dental Info, Hoe kun je het beste advies over preventie aan de patiënt geven?
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minDental Clinics en ReviewCollect over hun succesvolle samenwerking: ‘Lovende reviews bieden een enorme positieve energie aan het hele team’
16 jul om 14:00 uur 8 minDental Clinics heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Sinds 2021…
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Reviews in de zorg zijn altijd zinvol
26 feb om 15:00 uur 5 minMascha van Wermeskerken over het strategisch jaarplan: ‘Het ideale plaatje helder op het netvlies van het team’
15 feb om 14:47 uurMascha van Wermeskerken, eigenaar van Dentiness, is praktijkmanagementcoach en -adviseur voor het…
Ellen Wilterdink (Tandzorg Haaksbergen) over samengaan van praktijken: ‘Basis gelegd voor verdere groei’
29 nov 2023 5 minEllen Wilterdink, vestigingsmanager van Tandzorg Haaksbergen, vertelt over de ‘verhuizing, verbouwing en…
Een positief gezonde organisatie worden: welke stappen zet je in de praktijk?
29 nov 2023 5 minVoor de invoering van het model ‘positieve gezondheid’ in de praktijk is het belangrijk dat je de filosofie ook…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Reactie toevoegen