Sturen op financieel resultaat
Eerst even twee valkuilen:
- Een prima stand op de bank, maar een slecht resultaat (valkuil 1)
- Het verschil tussen kosten en uitgaven (valkuil 2)
Valkuil 1. Zorgverleners kunnen zich makkelijk laten leiden door de stand van de bankrekening. Het banksaldo kan misleidend zijn, bijvoorbeeld als je achterloopt met de belastingaanslag en niet werkt met een voorschot. Je voelt het gebrek aan resultaat dan pas bij het openen van de blauwe envelop. Hetzelfde geldt voor de uitgaven aan arbeidsongeschiktheidspremies in december en de vakantiegelden in mei. De bank kan vlak van tevoren een bedrieglijk rooskleurig beeld geven, als je de voorspelbare vaste kosten niet apart hebt bijgehouden.
Valkuil 2. Een ander verschil is dat tussen kosten en uitgaven . Iets kan voor een praktijk een uitgave zijn maar slechts gedeeltelijk een kostenpost. De uitgave zegt iets over hoeveel geld er van de bank af gaat. Dat merk je aan het banksaldo. Een fiscale kostenpost mag je met de winst verrekenen. Een computer die je in één keer betaalt, is direct een uitgave. De kosten hiervan schrijf je af en verdeel je dus over de volgende jaren. Als je een apparaat van € 3.000 koopt en direct betaalt, verdwijnt er meteen € 3.000 van de bank, maar in de jaarrekening verschijnt er € 1.000 als kosten, uitgaande van een afschrijvingstermijn van drie jaar. Het jaar daarop heb je geen uitgaven, maar breng je wel € 1.000 als kosten in mindering op de winst.
En hoe stuur je dan op de kosten?
Het is sowieso verstandig om één keer per jaar de kosten onder de loep te nemen. Begin dan eerst met de grootste kostenposten. Zelfs een kleine wijziging heeft daar een grote impact. Maak een lijst van de kostenposten met daarbij een kolom van het belang en de beïnvloedbaarheid. Dan wordt duidelijk waar je extra op moet letten.
Wil je sturen op omzet?
Dan kun je beter kijken naar aspecten die ook beïnvloedbaar zijn. Daarnaast wil je dan ook dat het aspect invloed heeft op het resultaat. Voor huisartsen en tandartsen zijn dat het aantal patiënten of de bijzondere projecten met bijbehorende afspraken. Als aantallen patiënten belangrijk zijn, is het logisch om regelmatig te kijken waarom patiënten zich aanmelden en misschien nog wel belangrijker: waarom patiënten zich uitschrijven. Los van het financiële aspect kan dit ook een belangrijk signaal zijn voor de beleefde kwaliteit van de zorg.
Wil je sturen op resultaat?
Dan kan je kijken naar wat de grootste kostenposten zijn in de praktijk, die beïnvloedbaar zijn. Daarnaast is het goed om naar de omzet te kijken. Zoek twee variabelen die het meeste invloed hebben op de omzet. Dat is meestal het aantal patiënten, de soorten behandeling en de planning daarvan.
Bij Dentiva hebben we acht belangrijke categorieën voor het uitschrijven van patiënten geïdentificeerd. Deze kun je vinden op www.dentiva.nl .
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?
22 okt om 12:00 uur 5 minWaarom als praktijkhouder huwelijkse voorwaarden opmaken?
16 okt om 10:00 uur 4 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Estate planning voor de praktijkhouder: 5 tips!
9 okt om 11:30 uur 5 minTijdens je leven structuur aanbrengen in de bestemming en het beheer van je vermogen na overlijden. Dát is…
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minErik van Dam (VvAA) over de handhaving op ‘schijnzelfstandigheid’: ‘Kun je straks nog als zzp'er in de zorg werken? Dat lijkt heel beperkt’
20 sep om 11:30 uur 6 minDe Belastingdienst gaat weer serieus handhaven op schijnzelfstandigheid en de bestaande modelovereenkomsten…
De nieuwe pensioenwet deel 1: De veranderingen in de nieuwe pensioenwet in het kort
12 sep om 13:38 uur 3 minSinds 1 juli 2023 is de Wet Toekomst Pensioenen in werking getreden. In deze wet zijn afspraken vastgelegd over…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
28 aug om 14:30 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Reactie toevoegen