Zorglogistiek faciliteert zorg aan huis

woensdag 17 november 2021
timer 4 min
Zorglogistiek faciliteert zorg aan huis

Foto: Zorglogistiek faciliteert zorg aan huis

In het traditionele model van de gezondheidszorg stond de zorginstelling centraal. De patiënt ging voor iedere zorgvraag naar de huisarts of het ziekenhuis en haalde zijn medicijnen op bij een apotheek. Dit beeld is aan het verschuiven, steeds meer zorginstellingen organiseren de zorg rondom de patiënt. Twee trends liggen hieraan ten grondslag.

Patiënten gaan voor zorg lang niet altijd meer naar de huisarts of specialist. Steeds vaker verlenen zorginstellingen minder complexe zorg ook thuis. Zodat mensen niet meer de deur uit hoeven, minder geconfronteerd worden met wachttijden en de zorgprofessional de capaciteit in medische centra optimaal kan benutten. Dit biedt gemak voor de patiënt en kan ook het herstel bevorderen.

Zorg op afstand

Nieuwe technologie en gespecialiseerde dienstverlening maken het makkelijker om zorg op afstand te leveren. Voor deze zorgverlening is het nodig de juiste hulpmiddelen en medicatie thuis te bezorgen. Hiervoor zijn ook extra services rondom de bezorging nodig. Producten moeten op de juiste plek worden gezet binnen het huis of indien gewenst zelfs worden geïnstalleerd. Met extra zorg voor een doelgroep waarvoor dit soms noodzakelijk is, of die het gemak hiervan extra kan waarderen.

Deze ontwikkeling wordt niet alleen door technologie gedreven, maar ook door een andere behoefte bij patiënten. Zij zijn als consument van andere producten steeds meer gewend online te kunnen bestellen en thuis te laten bezorgen. Daarmee ontstaan andere verwachtingen van de mogelijkheden van thuisbezorging in het zorgdomein. En bij het online bestellen van medicijnen of medische hulpmiddelen verwachten zij minimaal hetzelfde gemak rondom bezorging als bij andere producten.

Regie bij de patiënt

Door verschillende bezorgnetwerken in te zetten, kunnen OTC-medicatie, medische hulpmiddelen en gekoelde medicatie efficiënt, op het juiste moment én onder de juiste condities bij de patiënt thuisbezorgd worden. Om patiënten de gewenste regie te geven, is het noodzakelijk dat zij keuze, inzicht en controle ervaren bij de gekozen bezorgoplossingen. PostNL biedt die regie-mogelijkheid bij gekoelde medicatie door de bestellingen in een 2-uurs-tijdvak af te leveren, in de benodigde koeling. Hierbij hebben de verzender en ontvanger de keuze in welk tijdvak dit plaatsvindt. Zo weet de zorgprofessional wanneer de zorg aan huis, na de bezorging, kan plaatsvinden. Daarnaast is er inzicht in de zending via track & trace, zodat de apotheker en patiënt regie houden over het hele proces.

Healthpack via brievenbus en als pakket

Een andere mogelijkheid om (kosten)efficiënt ongekoelde medicatie bij patiënten thuis te laten bezorgen, is via de brievenbus. Daarvoor hebben wij de healthpack ontwikkeld: een speciale, beveiligde verpakking waarmee apotheken gemakkelijk medicatie bij de patiënt kunnen laten thuisbezorgen via de brievenbus. Past de zending onverhoopt niet door de brievenbus, dan wordt deze met hetzelfde gemak als pakket bezorgd. Met track & trace kunnen zowel de apotheker als patiënt zien wat de status van de levering is.

Daarnaast bieden we de mogelijkheid IT-systemen van de apotheek te koppelen met ons systeem. Door medicatie en andere medische zendingen thuis te laten bezorgen, ervaart de patiënt meer regie en kan de zorgprofessional zich op de daadwerkelijke zorg voor de patiënt richten.

Meer weten? Lees het zorglogistiekmagazine van PostNL, hierin vind je cases van andere oplossingen voor apotheken en zorginstellingen. Of neem direct contact op met Julie Wolsak.

Download hieronder de Whitepaper: Zicht op zorglogistiek

Meer artikelen met dit thema

Podcast Eigenzinnig ondernemen
mic_external_onInterview

‘Juist eigenzinnigheid maakt ondernemen in de zorg interessant’

31 mrt om 11:45 uurtimer4 min
‘Eigenzinnige Ondernemers’ heet de nieuwe podcastserie van MedischOndernemen. De podcast is een initiatief van…
Lees verder »
Jet Bussemaker - Gezond en Gelukkig Den Haag
mic_external_onInterview

Jet Bussemaker over vijf jaar Gezond en Gelukkig Den Haag: ‘De rol van de huisarts is cruciaal’

25 feb om 08:00 uurtimer8 min
Jet Bussemaker, voorzitter van Gezond en Gelukkig Den Haag (GGDH), blikt terug op vijf jaar samenwerken van…
Lees verder »
Diana Lucassen
mic_external_onInterview

Quickscan helpt bij overstap naar duurzaam voorschrijven: ‘Sta stil bij elke pil’

24 feb om 12:00 uurtimer6 min
Met de nieuwe ‘Quickscan Duurzaam voorschrijven' wil De Groene Huisarts het voor huisartsen en apothekers…
Lees verder »
mic_external_onInterview

Fysiotherapeut Jeroen Boogmans: 'Er wordt veel behandeld, misschien wel te veel'

19 feb om 08:00 uurtimer4 min

De wachttijden bij fysiotherapiepraktijken blijven stijgen. Dit komt niet alleen door de vergrijzing, maar ook…

Lees verder »
flash_onNieuws

Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen

10 feb om 08:34 uurtimer3 min

Het ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…

Lees verder »
Poetsinstructie bij Tandheelkunst in Woerden (Foto: De Lieve Tandarts)
person_outlineBlog

De Lieve Tandarts gaat op zoek naar goede poetsinstructie: Coproductie levert drie preventiefilmpjes op

5 feb om 13:00 uurtimer3 min

Jan Henk Nawijn is oprichter van het keurmerk De Lieve Tandarts en schrijft regelmatig blogs voor…

Lees verder »

Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten

3 feb om 15:15 uurtimer5 min

De opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…

Lees verder »

Eerstelijnzorg dreigt vast te lopen: Zet in op innovatie, met hybride zorg en digitale zorg als gamechangers

23 jan om 10:45 uurtimer4 min

De eerstelijnszorg is al decennialang het fundament van onze gezondheidszorg. Hier vinden patiënten een…

Lees verder »