Zorglogistiek faciliteert zorg aan huis

woensdag 17 november 2021
timer 4 min
Zorglogistiek faciliteert zorg aan huis

Foto: Zorglogistiek faciliteert zorg aan huis

In het traditionele model van de gezondheidszorg stond de zorginstelling centraal. De patiënt ging voor iedere zorgvraag naar de huisarts of het ziekenhuis en haalde zijn medicijnen op bij een apotheek. Dit beeld is aan het verschuiven, steeds meer zorginstellingen organiseren de zorg rondom de patiënt. Twee trends liggen hieraan ten grondslag.

Patiënten gaan voor zorg lang niet altijd meer naar de huisarts of specialist. Steeds vaker verlenen zorginstellingen minder complexe zorg ook thuis. Zodat mensen niet meer de deur uit hoeven, minder geconfronteerd worden met wachttijden en de zorgprofessional de capaciteit in medische centra optimaal kan benutten. Dit biedt gemak voor de patiënt en kan ook het herstel bevorderen.

Zorg op afstand

Nieuwe technologie en gespecialiseerde dienstverlening maken het makkelijker om zorg op afstand te leveren. Voor deze zorgverlening is het nodig de juiste hulpmiddelen en medicatie thuis te bezorgen. Hiervoor zijn ook extra services rondom de bezorging nodig. Producten moeten op de juiste plek worden gezet binnen het huis of indien gewenst zelfs worden geïnstalleerd. Met extra zorg voor een doelgroep waarvoor dit soms noodzakelijk is, of die het gemak hiervan extra kan waarderen.

Deze ontwikkeling wordt niet alleen door technologie gedreven, maar ook door een andere behoefte bij patiënten. Zij zijn als consument van andere producten steeds meer gewend online te kunnen bestellen en thuis te laten bezorgen. Daarmee ontstaan andere verwachtingen van de mogelijkheden van thuisbezorging in het zorgdomein. En bij het online bestellen van medicijnen of medische hulpmiddelen verwachten zij minimaal hetzelfde gemak rondom bezorging als bij andere producten.

Regie bij de patiënt

Door verschillende bezorgnetwerken in te zetten, kunnen OTC-medicatie, medische hulpmiddelen en gekoelde medicatie efficiënt, op het juiste moment én onder de juiste condities bij de patiënt thuisbezorgd worden. Om patiënten de gewenste regie te geven, is het noodzakelijk dat zij keuze, inzicht en controle ervaren bij de gekozen bezorgoplossingen. PostNL biedt die regie-mogelijkheid bij gekoelde medicatie door de bestellingen in een 2-uurs-tijdvak af te leveren, in de benodigde koeling. Hierbij hebben de verzender en ontvanger de keuze in welk tijdvak dit plaatsvindt. Zo weet de zorgprofessional wanneer de zorg aan huis, na de bezorging, kan plaatsvinden. Daarnaast is er inzicht in de zending via track & trace, zodat de apotheker en patiënt regie houden over het hele proces.

Healthpack via brievenbus en als pakket

Een andere mogelijkheid om (kosten)efficiënt ongekoelde medicatie bij patiënten thuis te laten bezorgen, is via de brievenbus. Daarvoor hebben wij de healthpack ontwikkeld: een speciale, beveiligde verpakking waarmee apotheken gemakkelijk medicatie bij de patiënt kunnen laten thuisbezorgen via de brievenbus. Past de zending onverhoopt niet door de brievenbus, dan wordt deze met hetzelfde gemak als pakket bezorgd. Met track & trace kunnen zowel de apotheker als patiënt zien wat de status van de levering is.

Daarnaast bieden we de mogelijkheid IT-systemen van de apotheek te koppelen met ons systeem. Door medicatie en andere medische zendingen thuis te laten bezorgen, ervaart de patiënt meer regie en kan de zorgprofessional zich op de daadwerkelijke zorg voor de patiënt richten.

Meer weten? Lees het zorglogistiekmagazine van PostNL, hierin vind je cases van andere oplossingen voor apotheken en zorginstellingen. Of neem direct contact op met Julie Wolsak.

Download hieronder de Whitepaper: Zicht op zorglogistiek

Meer artikelen met dit thema

Therapieland en Ksyos: Tien jaar samen voor mentale veerkracht

15 nov om 09:45 uurtimer5 min

Bas van Nispen en Jarno Meijer zijn mannen met een missie. Hun doel: zorgen dat goede zorg breed bereikbaar…

Lees verder »

Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?

22 okt om 12:00 uurtimer5 min
Rutger IJntema en Wil van Erp, beide onderzoekers bij de Hogeschool Utrecht willen een gesprek op gang brengen…
Lees verder »
Henk van Haren, zorgdirecteur van Medipro: ‘Wij zien huisartsen vaak worstelen met rokende patiënten. Ze hebben vaak beperkt tijd hiervoor, want de praktijken zitten bomvol.’ (Foto: Shutterstock)
all_inclusiveAchtergrondartikel

Medipro helpt bij stoppen met roken: Veelzijdige ondersteuning aan roker én huisartsenpraktijk

10 okt om 09:00 uurtimer5 min

Medipro wil rokers helpen om te stoppen met roken. De landelijke organisatie biedt sinds 2011 ‘stoppen met…

Lees verder »
CEO Emile van Oorschot van Bergman Clinics (Foto: Bergman Clinics)
mic_external_onInterview

CEO Emile van Oorschot over het succes van Bergman Clinics: ‘Zelfstandige behandelcentra houden de zorg toegankelijk’

7 okt om 12:15 uurtimer8 min

De inzet op kwalitatief hoogwaardige focusklinieken verklaart het grote succes van Bergman…

Lees verder »
Chris Eijkenaar: 'Als je een betere waardepropositie ontwikkelt, onderscheid je jezelf en hou je uiteindelijk ook meer winst over.’ (Eigen foto)
all_inclusiveAchtergrondartikel

Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’

3 okt om 10:30 uurtimer8 min
Ondernemerscoach Chris Eijkenaar helpt ondernemende praktijkhouders duurzaam te groeien met hun fysiopraktijk,…
Lees verder »

Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt

1 okt om 13:34 uurtimer4 min

Bellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…

Lees verder »
person_outlineBlog

‘In gezonde staat’: pandemieën bepaalden de geschiedenis - en mogelijk ook de toekomst

1 okt om 13:25 uurtimer5 min

Simon Schama vertelt in het boek ‘In gezonde staat’ hoe de medische wetenschap van de achttiende eeuw tot begin…

Lees verder »

Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’

10 sep om 13:00 uurtimer5 min

Infomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…

Lees verder »