Bij innoveren hoort ook implementeren en heel veel leren
Bij innoveren hoort ook implementeren en heel veel leren. De ervaring leert dat je echt de tijd moet nemen om met nieuwe technieken goed om te gaan. In het verleden gingen we vaak te snel van start, waardoor je ofwel snel teleurgesteld wordt ofwel maar een deel van de mogelijkheden uit het systeem haalt.
‘Meer tijd en ergernis’
Middelen reserveren gaat altijd vooraf aan innovatie, in dit geval nieuwe software. Bedenk vooraf hoeveel tijd, geld en energie je nodig hebt om kennis te maken met het nieuwe werken en het daadwerkelijk te gebruiken. Het is niet ondenkbeeldig dat een nieuwe werkwijze in het begin meer tijd en ergernis kost. Daarop moet je dus ook plannen. Ook moet je rekening houden met de doorlooptijd. Als iets 8 uur tijd kost, maar je hebt feitelijk maar 1 uur per dag echt beschikbaar hiervoor, dan duurt een dagje werk een week.
‘Begin met een of twee medewerkers’
Wat heb je minimaal nodig om te kunnen om te starten met gebruik? Natuurlijk heb je niet altijd de keus om iets geleidelijk in te voeren. Als je een praktijkinformatiesysteem vervangt, dan zit je aan een ‘big bang’ vast. In alle andere gevallen is het beter om eerst met een of twee medewerkers te beginnen. Zo hebben wij zelf destijds ook onze tekstversnellersoftware voor betere dossierteksten ingevoerd. Eerst twee mensen die het dagelijks gebruiken. Met hen haal je de kleine fouten eruit. Zij zijn ook het beste om de voordelen van het nieuwe systeem te verwoorden. In feite zijn ze meteen je ambassadeurs.
Als de eerste mensen het onder de knie hebben, maak dan met de volgende twee het protocol voor de software en de onboarding-instructie. Beide natuurlijk met beeld. Een onboarding-instructie bevat iets meer detail. Het protocol beschrijft wat je standaard moet doen. De instructie beschrijft alles wat je na één of twee instructies niet automatisch weet. Dus niet waar het aan/uit knopje zit, maar wel waarvoor het nuttig is en een aantal eenvoudige voorbeelden.
Tips bij het implementeren van innovaties
-
Neem voldoende tijd om te oefenen
-
Het duurt altijd langer dan je denkt voordat je iets echt kan gebruiken
-
Maak met de mensen die ingewerkt worden door de eerste groep een protocol en een onboarding-instructie.
-
Leg vast hoeveel trainingstijd het kost voor nieuwe medewerkers
Lees ook: ‘Veranderen met stijl en talent’ op medischondernemen.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Therapieland en Ksyos: Tien jaar samen voor mentale veerkracht
15 nov om 09:45 uur 5 minBas van Nispen en Jarno Meijer zijn mannen met een missie. Hun doel: zorgen dat goede zorg breed bereikbaar…
Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?
22 okt om 12:00 uur 5 minMedipro helpt bij stoppen met roken: Veelzijdige ondersteuning aan roker én huisartsenpraktijk
10 okt om 09:00 uur 5 minMedipro wil rokers helpen om te stoppen met roken. De landelijke organisatie biedt sinds 2011 ‘stoppen met…
CEO Emile van Oorschot over het succes van Bergman Clinics: ‘Zelfstandige behandelcentra houden de zorg toegankelijk’
7 okt om 12:15 uur 8 minDe inzet op kwalitatief hoogwaardige focusklinieken verklaart het grote succes van Bergman…
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minBellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
‘In gezonde staat’: pandemieën bepaalden de geschiedenis - en mogelijk ook de toekomst
1 okt om 13:25 uur 5 minSimon Schama vertelt in het boek ‘In gezonde staat’ hoe de medische wetenschap van de achttiende eeuw tot begin…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Reactie toevoegen