Intervisie voor zorgondernemers: ‘Aandacht voor persoonlijke groei is katalysator voor succes’
Als huisarts doe ik diensten op de huisartsenpost. Vorig jaar werd ik gebeld door een lid van de calamiteitencommissie, omdat een patiënt die ik had gezien drie dagen later op de IC was beland. Natuurlijk was dit voor de patiënt verschrikkelijk, maar ook als huisarts gaat het je niet in de koude kleren zitten. Toevallig moest ik twee uur na het ontvangen van dat bericht weer dienst op de post doen. De onzekerheid die ik voelde was verschrikkelijk, maar toch moesten er weer patiënten worden gezien. Vooral doorgaan, crisis of geen crisis.
'Gevoel van crisis'
Het gevoel van crisis is volgens mij ook herkenbaar voor ondernemers. Hierdoor zie ik meer overeenkomsten tussen artsen en ondernemers dan ik voorheen dacht. Zoals ik artsen ken, werken zij bijna altijd naar een bepaald doel en hebben zij ongekende focus. Daarnaast hebben artsen talloze communicatievaardigheden; ze zijn kort en bondig naar collega’s, maar vol empathie en geduld naar patiënten. Verder staan ze bekend om hun gezonde dosis doorzettingsvermogen en veerkracht en het zijn zowel leiders als teamplayers. Onder hoge druk presteren artsen goed. Er zit systematiek in hun denken en ze kunnen snel onderbouwde keuzes maken. Uiteindelijk leidt dit tot gewenste uitkomsten, maar genoeg keren zal de keuze ook niet leiden tot gewenste uitkomsten. Allerlei factoren zijn dan aanwezig waar op dat moment mogelijk geen rekening mee gehouden kon worden. Ook dan gaat een arts door, want stoppen kan niet; andere patiënten wachten.
‘Intervisie als aanvulling op mentorgesprekken’
Een ondernemer is niet echt anders. Om een paar overeenkomsten te noemen: de verantwoordelijkheden, het moeten prioriteren, steeds effectief en duidelijk moeten communiceren, blijven focussen, strategisch denken. Ondertussen moet een ondernemer blijven sturen en vertrouwen op de eigen medewerkers, beslissingen nemen op basis van beperkte informatie waarna keuzes toch nog (onverwachts), direct of indirect, tot (on)gewenste uitkomsten leiden.
Een verschil dat ik echter tussen artsen en ondernemers zie, is de mogelijkheid om te kunnen reflecteren. In beide beroepen is het, lijkt mij, van essentieel belang om ook persoonlijk te blijven groeien en ontwikkelen, vooral wanneer het misgaat. Na mijn calamiteit wilde ik alleen maar delen met mijn collega’s om te ventileren, voor begrip, herkenning en uiteindelijk ook om ervan te leren. Gelukkig is dit zowel in de opleiding tot huisarts als verder in de carrière geïntegreerd. Volgens mij zou intervisie een mooie aanvulling zijn op de, bij ondernemers gangbare, overleggen met mentors. Want als startende ondernemer merk ik, in mijn contact met andere startende ondernemers, dat er toch wel behoefte is om ervaringen te delen met gelijkgestemden.
‘Intervisie lost niet al je problemen op’
Intervisie biedt inzicht in onder andere het eigen functioneren en handelen. Waarom komt het bijvoorbeeld dat je steeds tegen bepaalde situaties aanloopt? Je lost met intervisie niet elkaars problemen op, want alleen jij weet hoe het probleem het beste voor jou op te lossen is. Maar door met elkaar te delen en te luisteren, leer je op verschillende manieren hoe met problemen om te gaan.
Een voorbeeld van een methode die tijdens de sessies wordt toegepast is de “roddelmethode”. De inbrenger legt zijn probleem voor, draait zijn stoel om en de andere deelnemers zeggen hardop wat hun ideeën, oplossingen en/of adviezen zijn. De inbrenger mag niet reageren en is zo dus gedwongen om te luisteren naar wat de anderen denken. Dit kan nieuwe inzichten brengen of bewustwording van eigen handelen en geeft dus ook ruimte voor groei en verbetering. Om de kwaliteit van zo een sessie hoog te houden, is vaak een coach aanwezig die zorgt voor structuur binnen het zelfsturend groepsleerproces.
‘Intervisie voor zorgondernemers: ook meedoen?’
Arianna Huffington, oprichtster van the Huffington Post, zegt: “We need to accept that we won’t always make the right decisions, that we’ll screw up royally sometimes-understanding that failure is not the opposite of success, it’s part of success”. Volgens mij is aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling een katalysator voor succes. Als huisarts weet ik in ieder geval niet zonder intervisie te kunnen. Nu ben ik vooral nieuwsgierig naar het effect van intervisies met een groep andere startende ondernemers. Ben je benieuwd of intervisie ook iets voor jou is als startende ondernemer in de zorg? Mail naar info@allomedics.nl.
Meer lezen?
- Abeba Mulugheta (AlloMedics): ‘Wij ondersteunen huisartsen en patiënten door gesprekken in de eigen taal te regelen’, 25 november 2021
- Tolk2Me: medisch studenten tackelen taal- en cultuurbarrières in de spreekkamer, 7 december 2021
- Arts Jacqueline Timmermans ontwikkelde digitaal platform: ‘Hikos helpt patiënt op weg, door beeldbelconsult met specialist’, 7 oktober 2021
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Therapieland en Ksyos: Tien jaar samen voor mentale veerkracht
15 nov om 09:45 uur 5 minBas van Nispen en Jarno Meijer zijn mannen met een missie. Hun doel: zorgen dat goede zorg breed bereikbaar…
Fysiotherapie voor een langdurig gezonde levensstijl: ‘De omslag van praktijk naar beweegplatform werkt als vliegwiel’
23 okt om 13:30 uur 6 minHoe kunnen praktijken innoveren en groeien in de fysiotherapie? Jurian Donders vertelt over een totaaloplossing…
Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?
22 okt om 12:00 uur 5 minMedipro helpt bij stoppen met roken: Veelzijdige ondersteuning aan roker én huisartsenpraktijk
10 okt om 09:00 uur 5 minMedipro wil rokers helpen om te stoppen met roken. De landelijke organisatie biedt sinds 2011 ‘stoppen met…
Tandendokters Tuinzigt: ‘Mensen voelen zich gehoord door ons’
9 okt om 14:45 uur 4 min‘De tandarts is er om mensen te helpen', is het motto van Salah Eddin Alasaad van Tandendokters Tuinzigt in…
CEO Emile van Oorschot over het succes van Bergman Clinics: ‘Zelfstandige behandelcentra houden de zorg toegankelijk’
7 okt om 12:15 uur 8 minDe inzet op kwalitatief hoogwaardige focusklinieken verklaart het grote succes van Bergman…
Tandartspraktijk Romero heeft alle disciplines in huis: ‘Als ondernemer moet je verder denken’
4 okt om 11:30 uur 5 minNoemi Romero-Torrijos is de drijvende kracht achter Tandartspraktijk Romero in Honselersdijk…
Met veel plezier lees ik het artikel. De boodschap van Abeba spreekt mij aan en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het delen met gelijkgestemden over wat er speelt zowel zakelijk als privé, groei waarborgt. Zelfkennis is in mijn beleving de bron van alle groei. Ik zal dan ook zeker contact opnemen om eens te sparren over de mogelijkheden om gelijkgestemden nóg meer bij elkaar te brengen en te begeleiden op professionele wijze. De combinatie tussen ondernemer en professional biedt legio kansen!
Ingediend door Debbie Molhuiz… (niet geregistreerde gebruiker) op do, 03/02/2022 - 15:15
Reactie toevoegen