Poeya Mohtadili: ‘De kunst is weerstand te zien als een vorm van kennis’
Innoveren met digitale communicatiemiddelen leek heel Nederland goed af te gaan. Wat waren we trots dat het onderwijs zo snel kon schakelen en dat de grootste digibeten onder ons toch leerden videobellen met hun kinderen. Ook in ons kernteam kreeg iedereen in korte tijd een Teams-account.
Dialoog op de werkvloer
We hebben nu de kans om een balans te vinden tussen de ‘nieuwe’ en de ‘oude’ manier van doen. En dat is hard nodig, want het Nederlandse (mond)zorgsysteem kraakt aan alle kanten. Deze tijd van innovatie vraagt erom de dialoog terug te brengen naar waar het hoort: op de werkvloer.
In ons bedrijf doen we dat nu door per praktijk alle lagen van de organisatie, management en uitvoerend team, maandelijks en soms wekelijks samen te brengen rond de lunchtafel. Sinds corona is samen eten niet meer vanzelfsprekend en daarom extra waardevol. We kondigden de lunches aan als een plek om je zorgen te bespreken, te delen wat goed gaat en om nieuwe ballonnetjes op te laten.
Innovatie vergt luisteren
Elke keer weer blijkt een enorme bereidheid om samen verantwoordelijkheid te nemen voor innovatie. Dat vergt wel aandachtig luisteren: innoveren betekent niet alleen plek maken voor het nieuwe, maar óók het eren en behouden van wat al goed werkt. Natuurlijk, vernieuwing levert per definitie weerstand op. Toen we nieuwe aanmeldzuilen plaatsten waar patiënten met een QR-code zichzelf konden melden, trapten veel medewerkers op de rem. Ook ik schoot in de kramp. Een zwart-wit verhaal lag op de loer van ‘wij’ die willen innoveren en ‘zij’ die bang zijn voor nieuwe techniek.
Boor kennis en daadkracht aan
Maar de kunst is die weerstand, vooral als die van je eigen mensen komt, te zien als een vorm van wijsheid. Want wat bleek de oplossing? Extra backoffice personeel zorgt er nu voor dat de frontoffice desnoods mee kan lopen met de cliënt naar de aanmeldzuil. Onze mensen zagen hun waarde juist in de behulpzaamheid naar de cliënten. Achter de ruis van de weerstand zit een verhaal. Onze mensen en de gemeenschappen met wie we werken hebben zich in hun persoonlijke en professionele levens al keer op keer opnieuw uitgevonden. Boor die kennis en daadkracht aan, en je hebt een praktijk met QR-codes èn een behulpzame medewerker achter de balie.
Als collega’s nu hun zorgen uiten over een nieuw idee, zie ik dat als een opdracht te onderzoeken waarom de dingen ‘gaan zoals ze gaan.’ Ik hoef niet altijd op de troepen vooruit te lopen: de ervaring en expertise om te vernieuwen vind ik juist binnen onze community.
Over Poeya Mohtadili
Poeya Mohtadili (36) studeerde tandheelkunde aan de ACTA. Hij leidt de Satiscare Zorggroep (2012), een organisatie met vijf mondzorgpraktijken. Recent opende hij de Dante Tanden-praktijk op de Zorgboulevard in Rotterdam Zuid, een Lifestyle en Experience Center voor multidisciplinaire preventieve zorg aan jeugd en gezin.
Lees meer:
MedischOndernemen, Poeya Mohtadili (Dante Tandartsen): ‘We zijn lifestylecoach, allang niet meer alleen tandarts’, 23 september 2021
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Therapieland en Ksyos: Tien jaar samen voor mentale veerkracht
15 nov om 09:45 uur 5 minBas van Nispen en Jarno Meijer zijn mannen met een missie. Hun doel: zorgen dat goede zorg breed bereikbaar…
Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?
22 okt om 12:00 uur 5 minMedipro helpt bij stoppen met roken: Veelzijdige ondersteuning aan roker én huisartsenpraktijk
10 okt om 09:00 uur 5 minMedipro wil rokers helpen om te stoppen met roken. De landelijke organisatie biedt sinds 2011 ‘stoppen met…
CEO Emile van Oorschot over het succes van Bergman Clinics: ‘Zelfstandige behandelcentra houden de zorg toegankelijk’
7 okt om 12:15 uur 8 minDe inzet op kwalitatief hoogwaardige focusklinieken verklaart het grote succes van Bergman…
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minBellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
‘In gezonde staat’: pandemieën bepaalden de geschiedenis - en mogelijk ook de toekomst
1 okt om 13:25 uur 5 minSimon Schama vertelt in het boek ‘In gezonde staat’ hoe de medische wetenschap van de achttiende eeuw tot begin…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Reactie toevoegen