Tandartspraktijk Ria van der Meer: ‘Anders dan de gemiddelde tandarts’
Ria van der Meer vertelt spontaan het bijzondere verhaal van haar loopbaan. ‘Ik onderneem anders dan de gemiddelde tandarts. Dat komt door mijn carrière. Ik ben eerst elf jaar tandartsassistente geweest en dacht toen: “Wat hij kan, kan ik ook.” Alleen, ik had mavo als vooropleiding en kon dus niet naar de universiteit. Ik heb toen in de avonduren natuurkunde, scheikunde en biologie op vwo-niveau gedaan. Daarnaast werkte ik fulltime en haalde die vakken in twee jaar tijd via een colloquium doctum. Na twee jaar kon ik mee loten en werd ik ingeloot voor tandheelkunde. Ik heb toen mijn huis verkocht om de studie te bekostigen en ging op m’n 29e in Groningen studeren. Ik behaalde in vijf jaar tijd het diploma, met cum laude voor het doctoraal.’
Meer begrip
‘Door die loopbaan heb ik veel meer begrip voor het team om me heen’, vervolgt ze. ‘Als ik elke keer om tien voor vijf zeg: “We doen die vulling nog even”, dan worden mijn assistentes daar op een zeker moment flauw ook van. Ook bij weekenddiensten is het wat mij betreft “samen uit, samen thuis”. Ik help met opruimen, zodat we samen de deur weer uitgaan. Je kunt niet zonder je team en je moet ze dan ook goed behandelen, zoals je ook zelf wilt worden behandeld. We hebben het heel gezellig met elkaar en dat stralen we ook uit naar onze patiënten. In de pauzes is het hier een en al gelach en gebulder. Patiënten zeggen ook dat de sfeer bij ons heel fijn is.’
Praktijk afgebrand
Op een vroege ochtend in 2012 kreeg ze een telefoontje dat de praktijk was afgebrand. ‘We hebben toen in enkele weken een noodlocatie opgezet en ook zat ik nog een tijd in een tandartsbus. Voor mij was dat het een laatste zetje om zelf een eigen praktijk op te zetten, met name gericht op kinderen en angstige patiënten. Sinds 2017 hebben we een nieuw pand, omdat de praktijk gigantisch groeide, met in sommige jaren wel 1000 patiënten, tot zo’n 8000 nu.’
Eigenlijk vervult de praktijk de rol van het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde, zegt Van der Meer. ‘Het centrum in Leeuwarden verwijst alle angstige patiënten door naar ons. Wij zijn twee jaar geleden begonnen met narcosebehandelingen op locatie, alleen op indicatie, als het echt nodig is. We hebben ook een psycholoog in huis omdat angstige patiënten ook een angsttraject in moeten. Angstige kinderen gaan ook in zo’n traject, bij een assistente, mondhygiëniste of psycholoog. Na een narcosebehandeling proberen we patiënten wel weer in het reguliere circuit krijgen. Als het angsttraject lang duurt, blijven sommigen als patiënt bij ons.’
‘De Lieve Tandarts’
Behandeling van angstige patiënten en kinderen stelt ook eisen aan het team en vergt ook affiniteit met de doelgroep. ‘Teamleden die er heel handig mee zijn, vinden het ook leuker en zetten we hierbij ook in. Je moet bij deze groep rustig zijn en ze overtuigen van het nut van de behandeling. We dwingen het niet af, maar praten zo lang met het kind en laten het wennen aan de behandeling, tot ze uit zichzelf meewerken.’
Van der Meer was de eerste tandarts in Friesland die zich aansloot bij het keurmerk ‘De Lieve Tandarts’. ‘Als je geen affiniteit hebt met deze doelgroepen, stuur ze alsjeblieft door naar tandartsen die het wel hebben, zodat kinderen niet heel jong ‘vernield’ worden. We krijgen patiënten vaak via mond-tot-mondreclame, ook vanwege het keurmerk ‘De Lieve Tandarts’. Patiënten komen vaak zelfs verder weg, uit Enschede, Meppel, Hoogeveen, die staan hier ingeschreven als patiënt.’
Gelijkwaardigheid en respect
In het team gaat Van der Meer uit van een grote gelijkwaardigheid, waarbij ze samen met haar man die praktijkmanager is de aansturing doet. ‘We doen heel veel in overleg. Uiteindelijk ben ik wel degene die beslist, als er dingen anders moeten of aangeschaft moeten worden. We hebben onlangs een nieuwe vloer aangelegd in de praktijk, vanwege vloerverwarming, en dan vraag ik ook: wat vinden jullie mooi? Uiteindelijk beslissen we dan met z’n allen op basis van wat we mooi vinden.’
Collega’s hebben veel voor elkaar over, zegt Van der Meer. ‘Als iemand ziek is, bellen we collega’s. Als ze geen andere afspraak hebben, staan ze meteen op de stoep. Iedereen wil voor elkaar werken en dingen voor elkaar doen.’ Over personeelstekort heeft de praktijk niet te klagen: ondersteunend personeel meldt zich regelmatig via open sollicitaties. Een voordeel is ook de nabijheid van Groningen, waar de opleidingen voor tandartsassistenten, mondhygiënisten én tandartsen gevestigd zijn.
Auto van de zaak
Van der Meer benadrukt het belang van goede arbeidsvoorwaarden. Zo rijden vijf personeelsleden, die een eigen planning draaien, in een auto van de zaak. Assistentes mogen na een aantal jaren de opleiding tot preventieassistente doen. ‘Het wereldje van assistentes is klein, ze kennen elkaar allemaal en praten erover. We krijgen daardoor aan de lopende band open sollicitaties. Onlangs hebben we nog een nieuwe paro-preventieassistente aangenomen.’
‘Tandartspraktijk Surhuisterveen. Ria van der Meer’
De praktijk telt zeven behandelkamers, een kamer voor de tandprotheticus en een virtual reality-kamer, voor begeleiding van angstige patiënten. Het team bestaat uit vier tandartsen, drie mondhygiënisten, een paro-preventieassistente, vier preventieassistenten, twee reguliere assistentes, vier receptionistes en een officemanager. Aan de praktijk is een gz-psycholoog verbonden voor begeleiding van angstige patiënten.
Van der Meer en haar man hebben de praktijk het afgelopen jaar verduurzaamd, onder meer door de aanleg van zonnepanelen en een verwarmingsinstallatie die gebruik maakt van aardwarmte. De praktijk investeerde twee jaar geleden in de Cerec – een digitale slijpmachine van ruim € 100.000 – waarmee de tandarts zelf kroon- en brugwerk binnen een dag kan maken. Verder schafte ze nieuwe apparaten aan als mondscanners, de Airflow en de QuickSleeper.
Dit is een voorpublicatie van een artikel dat binnenkort verschijnt in MedischOndernemen 1.
Meer weten?
- Tandartspraktijk Surhuisterveen. Ria van der Meer, www.tandartssurhuisterveen.nl
- Platform De Lieve Tandarts, info@delievetandarts.nl, www.delievetandarts.nl, 085-0041438
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Hoogste tijd voor verandering en erkenning: in de eerste lijn en de hele fysiotherapie
15 nov om 10:15 uur 5 minEerlijke beloning voor eerstelijnswerkers in de fysiotherapie is al jaren een punt van discussie. De tarieven…
Lunchwebinar MO Actueel: ‘Handhaving op de wet DBA. Wat betekent dat voor praktijkhouders, praktijkmanagers en zelfstandigen?'
8 nov om 10:32 uur 3 minTijdens het lunchwebinar MO Actueel op 26 november staat de vraag centraal: ‘Handhaving op de…
Praktijkhouder Alexander Tolmeijer pleit voor aanpassing van de Wet VBAR: ‘Zzp’ers zijn de olie van de mondzorg’
23 okt om 13:45 uur 6 minAlexander Tolmeijer, tandarts-praktijkhouder, jurist en directeur van adviesbureau Dentiva, voorziet onrust als…
Fysiotherapie voor een langdurig gezonde levensstijl: ‘De omslag van praktijk naar beweegplatform werkt als vliegwiel’
23 okt om 13:30 uur 6 minHoe kunnen praktijken innoveren en groeien in de fysiotherapie? Jurian Donders vertelt over een totaaloplossing…
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:15 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
'De dokter en de vakgroep' van Paul Wormer: 'Elke regel bevat wijsheid die hij door ervaring heeft verworven'
16 okt om 11:15 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Tandendokters Tuinzigt: ‘Mensen voelen zich gehoord door ons’
9 okt om 14:45 uur 4 min‘De tandarts is er om mensen te helpen', is het motto van Salah Eddin Alasaad van Tandendokters Tuinzigt in…
Prachtig verwoord, wij weten als gezin als geen ander hoe fijn het is om patiënt te zijn binnen het team van deze praktijk, erg professioneel en vriendelijk personeel. Onze kinderen vinden het zelfs een uitje om naar de praktijk te gaan. Niets dan hulde voor dit team
Ingediend door Marco van Laanen (niet geregistreerde gebruiker) op do, 09/02/2023 - 22:01
Gedurende 45 jaar was ik patiënte bij Peter Geertsema tot volle tevredenheid. Zoals wellicht bekend bestaat deze praktijk niet meer waardoor ik genoodzaakt was een andere tandarts te zoeken. Nu ben ik in Meppel, maar helaas bieden zij geen cerec behandeling aan. Ik heb een aantal cerec opbouwen in mijn gebit, gemaakt door Geertsema. Nu is een andere kies gebroken (2e keer sinds vorig jaar juli)en ik vraag me af of ik bij u terecht zou kunnen voor herstel. In Meppel is er een vulling in gezet, die het nu al weer begeven heeft. Vandaar mijn vraag.
Ik hoor graag van u,
Met vriendelijke groet,
Tineke ter Veer (geen held in het bezoeken van andere tandarts dan Geertsema)
Ingediend door Tineke ter Veer (niet geregistreerde gebruiker) op wo, 05/04/2023 - 13:56
Reactie toevoegen