'MOVE ON' bij Fysiopraktijk Anno Nu: ‘Onderscheidend ondernemen in de fysiotherapie’
Joost van der Heiden is onderzoeker bij het project MOVE ON aan de Hogeschool Utrecht en neemt daar zijn ervaringen als praktiserend fysiotherapeut in mee. Ook Eveline van der Herberg doet onderzoek bij MOVE ON en heeft een marketingachtergrond. Voor haar is het de uitdaging om zorgondernemers te helpen bij het ontwikkelen van hun merk en aanverwante activiteiten.
Onderscheidend ondernemen in de fysiotherapie’ heet uw workshop. Kunt u uw invalshoek kort omschrijven?
Joost van der Heiden: ‘De zorg is continu bezig met innoveren. Dat leidt tot nieuwe producten en diensten, maar ook tot nieuwe strategische keuzes zoals een marktpositionering. Het in praktijk brengen van zorgvernieuwingen is een uitdaging, zo weten we uit implementatieonderzoek. In deze workshop willen we graag inzicht geven in wat de implementatie van een merkpositionering in de weg kan staan en hoe je daar als ondernemer oplossingen voor kunt vinden.’
Eveline van der Herberg: ‘Om het merk van de praktijk op te bouwen en te blijven ondersteunen, zijn bepaalde skills noodzakelijk. Aan de ene kant zijn dat vaardigheden die bij het ondernemen horen, zoals relaties onderhouden met stakeholders en goed medewerkersbeleid. Aan de andere kant gaat het om vaardigheden die specifiek bij branding horen, zoals je identiteit visueel maken.’
Wat is het belang van het thema voor fysiotherapiepraktijken?
Joost van der Heiden: ‘De fysiotherapiebranche kán heel veel waarde toevoegen aan de zorg van de toekomst. Ze zijn dé professionals die dicht bij de patiënt staan en hen kunnen ondersteunen bij het behoud van hun fysiek functioneren. Patiënten zijn zeer tevreden over fysiotherapeuten zo blijkt uit allerlei klantonderzoeken. De rol van de fysiotherapeut is in de ogen van andere stakeholders, zoals de verzekeraar, beleidsmaker, verwijzer echter veel minder uitsproken. Daar is nog een wereld te winnen. Het (her)winnen van een positie in het hoofd en het hart van die stakeholders is een belangrijk thema.’
Eveline van der Herberg: ‘Onderzoeken laten zien dat kleine ondernemers aandacht besteden aan hun profileringsstrategie naar buiten, maar bij de implementatie vaak stoppen. Wij geven de handvatten om de strategie in de praktijk te brengen en er continu aandacht aan te blijven besteden.’
Hoe gaan praktijkhouders om met het bouwen van hun merk en positionering?
Joost van der Heiden: ‘Fysiotherapeuten worden zich steeds meer bewust van het feit dat het nodig is om een naam, een merk op te bouwen. Waar we bij de start van het onderzoek veel energie moesten steken in het werven van deelnemende praktijken, melden praktijken zich nu steeds vaker zélf aan om mee te doen. Ze hebben behoefte aan kennis, aan praktische handvatten, aan uitwisseling tussen concullega’s die eenzelfde traject doorlopen. Hierin zien we echt een positieve flow over de laatste paar jaar.’
Eveline van der Herberg: ‘We bereiken best veel fysiotherapeuten met ons onderzoek, tools en adviezen. Ruim 70 praktijken hebben de stappen doorlopen om hun merkpositionering te bepalen. Tientallen fysiotherapeuten zijn vervolgens met de implementatie aan de slag, via onze adviespakketten en op basis van hun zelfdiagnose.’
Wat levert meedoen aan de workshop voor de deelnemers praktisch op?
Joost van der Heiden: ‘Fysiotherapeuten, maar ook andere ondernemers uit de eerstelijnszorg, krijgen in de workshop een spiegel voorgehouden. We gaan met elkaar aan de slag om erachter te komen in hoeverre de organisatie klaar is om hun ‘merk’ tot leven te laten komen. Daarna geven we praktische handvatten om eventuele sta-in-de-wegs weg te nemen. Dat laatste moet je zien als een start, niet meer dan dat. Op maandag kunnen praktijkhouders hier mee verder, samen met hun eventuele werknemers.’
Eveline van der Herberg: ‘We laten zien welke capaciteiten nodig zijn om je goed te profileren, wat zich uiteindelijk terug verdient in aantal cliënten, samenwerkingen, medewerkersbinding etc. We laten het niet alleen zien: je kunt zelf een diagnose gaan stellen van de capaciteit van jouw praktijk. En we hebben tips om de zwakke plekken te repareren.’
- Joost van der Heiden en Eveline van der Herberg en MOVE ON
- ‘MOVES’ gaat verder als ‘MOVE ON’: ‘Fysiotherapeuten leren wat hun passies en competenties zijn’, 18 juni 2021
- MOVES-onderzoek: ‘Fysiotherapeuten kunnen hun kop veel meer boven het maaiveld uitsteken’, 26 juni 2019
- Fysiofiets en Bart Wijnands (Fysiofiets): ‘Ik wil cliënten, maar ook mezelf én de zorg in beweging krijgen’, 20 mei 2021
Meld u nu aan!
Fysiopraktijk Anno Nu op 26 november in Gebouw ’t Hart biedt een gevarieerd programma met keynotes van Guido van Woerkom (voorzitter KNGF) en Rico Bakker (creatief denker), vijf parallelsessies en drie 1-op-1 speedconsults. Kijk hier voor: het Programma Fysiopraktijk Anno Nu 2022. Of meld u direct aan voor het ondernemerscongres: Fysiopraktijk Anno Nu 2022
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Therapieland en Ksyos: Tien jaar samen voor mentale veerkracht
15 nov om 09:45 uur 5 minBas van Nispen en Jarno Meijer zijn mannen met een missie. Hun doel: zorgen dat goede zorg breed bereikbaar…
Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?
22 okt om 12:00 uur 5 minMedipro helpt bij stoppen met roken: Veelzijdige ondersteuning aan roker én huisartsenpraktijk
10 okt om 09:00 uur 5 minMedipro wil rokers helpen om te stoppen met roken. De landelijke organisatie biedt sinds 2011 ‘stoppen met…
CEO Emile van Oorschot over het succes van Bergman Clinics: ‘Zelfstandige behandelcentra houden de zorg toegankelijk’
7 okt om 12:15 uur 8 minDe inzet op kwalitatief hoogwaardige focusklinieken verklaart het grote succes van Bergman…
Coach Chris Eijkenaar helpt fysiopraktijken zichzelf opnieuw uit te vinden: ‘Kijk met een ondernemersbril naar je meerwaarde’
3 okt om 10:30 uur 8 minBellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:34 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
‘In gezonde staat’: pandemieën bepaalden de geschiedenis - en mogelijk ook de toekomst
1 okt om 13:25 uur 5 minSimon Schama vertelt in het boek ‘In gezonde staat’ hoe de medische wetenschap van de achttiende eeuw tot begin…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
10 sep om 13:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
Reactie toevoegen