Raad van Advies MedischOndernemen: ‘Deel kennis over innovaties, samenwerking en goede praktijkvoorbeelden’
De leden van de Raad van Advies zien een aantal trends. Bijvoorbeeld in de fysiotherapie is het in de markt zetten van preventie en leefstijlbegeleiding lastig. ‘De financiering blijft achter. Het is belangrijk om goede praktijkvoorbeelden te laten zien: vertel wat je doet en wat je hebt bedacht. Ook multidisciplinaire samenwerking, waarin zorgverleners elkaar versterken, heeft een nieuwe manier van financiering nodig’, stelt Gideon de Haan, psychosomatisch fysiotherapeut en locatiemanager bij FysioHolland in Den Helder.
‘Ga samenwerken in plaats van denken vanuit eilandjes’
Kirsten Elenbaas-Baane, eigenaar van adviesbureau Zorgpromotor-Fysiopromotor, noemt trends als samenwerking (‘Hoe regel je dat goed in je praktijk?’), wat zijn de subsidiemogelijkheden voor wijkgerichte samenwerking en hoe ga je om met e-health (‘Wanneer zet je dit in en bij wie?’) Ze signaleert bezorgd dat beroepsgroepen en zorgverzekeraars nog altijd vaak ‘denken vanuit eilandjes’. Werving en selectie is een ander essentieel vraagstuk: hoe kun je medewerkers binden aan je praktijk en ben je een fijne werkgever?'
‘Ga innoveren in plaats van efficiënt werken’
Rutger IJntema, onderzoeker bij de Hogeschool Utrecht en directeur van het Innovatieplatform Fysiotherapie, stelt dat onderzoek steeds meer uitwijst dat een fysiotherapeut alleen succesvol kan ondernemen door zich te onderscheiden, innovatief en anders durven te zijn. ‘Succesvol ondernemen doe je niet door zo efficiënt mogelijk te werken, zoals zorgverzekeraars willen. Je moet dan wel risico durven nemen, want je wordt niet meer beloond voor efficiency. Ga innoveren in plaats van alleen efficiënt te werken.’
Jan Ruitenbeek, accountant bij Visser & Visser, benadrukt dat praktijkhouders baat hebben bij meer inzicht in de resultaten. ‘De Wet Toetreding Zorgaanbieders (WTZa) brengt een aantal nieuwe verplichtingen met zich mee, zoals de jaarverantwoording. Dat betekent meer administratieve handelingen, maar maakt ook meer benchmarks mogelijk.’
‘Zoek creatieve oplossingen voor huisvestingsproblemen’
Els Hogenbirk, sectorspecialist medisch bij ABN AMRO, ziet dat veel huisartsen kampen met een te krappe huisvesting. ‘Ze hebben behoefte aan nieuwbouw, waarbij ze te maken krijgen met hoge bouwkosten. MedischOndernemen is een geschikt digitaal platform en magazine, waar huisartsen hun verhaal kwijt kunnen over hoe ze de huisvesting hebben opgelost. Of hoe ze hun praktijk hebben verduurzaamd.’
Hedwig Vos, huisarts en hoofd van de huisartsenopleiding van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC): ‘Op alle fronten is een personeelstekort. Waarnemers twijfelen heel lang of ze zich willen vestigen als praktijkhouder. Het gaat heel hard met substitutie van de tweede naar de eerste lijn. Als huisarts heb je steeds minder invloed op de werkstroom. Je wordt geacht de zorg over te nemen van het ziekenhuis. Doe je dat niet, dan ben je tuchtrechtelijk verantwoordelijk. Het werkplezier staat onder druk.’
‘Zet in op bedrijfsmatig managen van de praktijk’
De uitdaging voor praktijkhouders op dit moment zijn de steeds groter wordende praktijken. We zien een tekort aan mensen en kennis bij zowel praktijkhouders als praktijkmanagers om de praktijk goed te managen’, aldus Joost de Waard, HR-consultant bij Visser & Visser.
Paul Kooij, penningmeester van de inkoopcoöperatie Best Dental Buy, benadrukt dat de gezamenlijke inkoop via een coöperatie voor kleinere praktijken ook een belangrijke succesfactor is. Bovendien ziet hij nog altijd mogelijkheden goed personeel te vinden en binnen praktijken medewerkers te trainen. Kooij ziet minder ondernemerschap bij een deel van de jongere generatie tandartsen.
‘Wees een aantrekkelijk werkgever’
Eric Tak, tandarts en mede-initiatiefnemer van Best Dental Buy, schetst hoe hij in drie grote praktijken een aantrekkelijk werkgever probeerde te zijn door in te zetten op vergaande taakdelegatie, een eigen teamconcept met een meerkamerbezetting en een agenda met blokplanning. ‘Dat zijn onderdelen van een nieuwe tandheelkunde. Medewerkers willen zich ontwikkelen en wij geven ze verantwoordelijkheid. Ook veel tandartsen zoeken eerst een plek waar ze vijf, zes jaar ervaring op kunnen. Tandartsen boren, maar assistentes kunnen heel goed vullen. Geef ze meer verantwoordelijkheid, maar dan ook een bijpassende beloning.’
‘Grijp de kansen van digitalisering'
Over het belang van digitalisering en beeldbellen lopen de meningen uiteen. ‘De visie van de behandelaar bepaalt het succes van beeldbellen’, denkt fysiotherapeut Gideon de Haan. ‘Behandelaars denken dat ze per se een patiënt moeten zien, patiënten hebben dat gevoel vaak helemaal niet. Voor mij was de charme van de beeldbeltijd tijdens corona juist het directe contact met de patiënt en de snelle overlegmomenten met andere behandelaars.’
Eric Tak ziet als tandarts grote kansen bij de digitalisering en verwijst daarbij naar de mondscanners voor orthodontie, restauratie en protheses. ‘Beeldbellen vergroot mogelijkheden van online intake en teleconsult. Nieuw software als Dental Rules ondersteunt de informatievoorziening in de praktijk op allerlei onderdelen. Teledentistry, automatisering en artificial intelligence zijn cruciale onderwerpen.’
Kritische succesfactoren voor eerstelijns- en mondzorgpraktijken
In de fysiotherapie:
• Zorg voor een heldere en scherpe visie, maak duidelijk waarvoor mensen bij de praktijk terechtkunnen;
• Weet je personeel te boeien en te binden. Dat kan door je team zeggenschap te geven en door te doen wat je belooft;
• Zet in op innovatie.
In de huisartsenzorg:
• Het praktijkhouderschap moet weer lonend worden;
• Meer ruimte is niet altijd te oplossing. Kijk of er bestaande panden te vinden zijn, kerk of lagere school;
• Ga hybride werken. Bedenk dat het een middel en aanvulling is, geen doel. Straal uit dat je gelooft in deze nieuwe manier van werken.
In de mondzorg:
• Blijf aantrekkelijk als werkgever, zorg voor opleiding en ontwikkeling van personeel, zo nodig in eigen beheer;
• Kies voor de nieuwe tandheelkunde, structureer de praktijk, ga taken delegeren;
• Zet in op veelzijdige digitalisering. Dit neemt een enorme vlucht en optimaliseert de praktijk;
• Zorg voor een praktijkmanager, die de juiste kennis en vaardigheden heeft om de praktijk ook bedrijfsmatig te laten draaien.
Lees verder:
- MedischOndernemen: ‘Raad van Advies MedischOndernemen: De eerste lijn is in 2030 radicaal anders’, 30 maart 2021
- MedischOndernemen: Raad van advies van MedischOndernemen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het Integraal Zorgakkoord in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Therapieland en Ksyos: Tien jaar samen voor mentale veerkracht
15 nov om 09:45 uur 5 minBas van Nispen en Jarno Meijer zijn mannen met een missie. Hun doel: zorgen dat goede zorg breed bereikbaar…
Pleidooi voor alternatieve bekostiging: Betaling per verrichting geeft een perverse prikkel. Wat werkt dan wel?
22 okt om 12:00 uur 5 minMedipro helpt bij stoppen met roken: Veelzijdige ondersteuning aan roker én huisartsenpraktijk
10 okt om 09:00 uur 5 minMedipro wil rokers helpen om te stoppen met roken. De landelijke organisatie biedt sinds 2011 ‘stoppen met…
CEO Emile van Oorschot over het succes van Bergman Clinics: ‘Zelfstandige behandelcentra houden de zorg toegankelijk’
7 okt om 12:15 uur 8 minDe inzet op kwalitatief hoogwaardige focusklinieken verklaart het grote succes van Bergman…
Reactie toevoegen