Tandarts Casper Bots op de Dag van de Praktijkmanager: ‘De kracht van personal branding: doe je wat echt bij je past?’

vrijdag 26 april 2024
timer 5 min
Casper Bots Dentist Experience

Casper Bots, directeur van Dentist Experience: 'Ik heb zelf ervaren hoe belangrijk het is om aan personal branding te doen. Dat is de identiteit en het imago van jezelf.' (Foto: Dentist Experience)

Casper Bots is tandarts-praktijkhouder, voormalig hoofdredacteur van het NTVT en medeoprichter van de Dentist Experience. Tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 16 mei in Amersfoort) houdt hij een keynote over het belang van personal branding. Samen met collega Birgit Laemers verzorgt hij bovendien de workshop ‘Zet al je zintuigen open voor een vernieuwd en verfrist perspectief’.

Wat is jullie boodschap vanuit Dentist Experience voor praktijkmanagers?

‘Een praktijkmanager die moet werken met een overbelaste tandarts, iemand die alleen nog maar ‘overleeft’, werkt niet fijn. Praktijkmanagers weten vaak beter hoe het gaat met de tandarts, dan diegene zelf. Als je als praktijkmanager ziet dat je tandarts-praktijkhouder zich over de kop werkt, kun je hem of haar helpen meer te gaan werken vanuit een missie en visie. Zo komt die tandarts ook weer verder en kan zijn of haar dromen ook weer verwezenlijken.’ (Lees hierover: Explore. Discover. Visualize. De kracht van personal branding).

Casper Bots vertelt dat zijn werkzaamheden naast de praktijk altijd erop gericht waren tandartsen zo te ondersteunen, dat ze goed voor de patiënt kunnen zorgen. Praktijkmanagers spelen daarbij in moderne tandartspraktijken een cruciale rol. Daarom verzorgen Casper en Birgit een workshop waarbij ze de kernwaarden van praktijkmanagers helpen ontdekken door te werken met de zintuigen en een zogeheten Sense Storm®’. (Lees hierover: Zet al je zintuigen open voor vernieuwd en verfrist perspectief).

Wat was de aanleiding om Dentist Experience op te zetten?

‘We willen tandartsen ruimte bieden zodat ze met verrassende en beproefde werkmethoden weer hun richting kunnen bepalen. Daarvoor hebben we de MasterCourse ontwikkeld, waarbij je leert welke richting je op wilt. Ik ben zelf erg geïnteresseerd in gedragsverandering, van onszelf, maar ook van patiënten. Hoe kun je je patiënten en ook jezelf het beste motiveren? We bieden in de MasterCourse een unieke methode om in lijn te komen met wat je ten diepste wilt.’ (Lees hierover: Dentist Experience. Vernieuwd en verfrist perspectief)’

‘De course gaat over persoonlijke en professionele ontwikkeling. Bij mezelf kwam uit de Sense Storm®’ bijvoorbeeld dat ik fit en vitaal vijftig wil worden. Dat betekent dat ik nu drie keer in de week ga cross fitten en op de racefiets naar mijn werk ga. Bovendien wil ik me creatief verder ontwikkelen in de esthetische tandheelkunde. Vervolgens ben ik gaan samenwerken met een Engelse tandarts met een high end esthetische tandartspraktijk in Liverpool, waar ik vanaf de zomer om de week twee dagen aan de slag hoop te gaan.’

Link: Dentist Experience
Link: Dentist Experience

Wat komt er bij de MasterCourse van de Dentist Experience aan bod?

‘Het begint bij zelfonderzoek naar je eigen kernwaarden. In de MasterCourse komen de elementen bij elkaar die ik bij mezelf heb ontdekt, die ik erg leuk vind en die volledig bij mij als persoon passen. Bijvoorbeeld het belang van onderzoek, van marketing en het enthousiasmeren van mensen en van het zorg dragen voor collega’s en patiënten.’

Een van de methoden is het naar boven halen van kleurenprofielen met de ‘Inside Discovery’-methode voor het verwerven van inzicht in je persoonlijkheid, vult Birgit aan. ‘Voor grotere praktijken is het interessant om van alle medewerkers zulke profielen te maken. Mensen met een voorkeur voor de kleur groen streven naar harmonie en willen goed luisteren naar elkaar. Mensen die rood als voorkeur hebben, zijn vaak doorpakkers, die soms vergeten dat het hele team ook nog mee moet. Het is mooi als een team uit leden met verschillende profielen bestaat, die dat van elkaar weten, zodat ze elkaar aanvullen.’

Casper Bots: ‘De kernwaarden die je naar boven haalt als persoon, team en praktijk zijn een meetlat waarlangs je je keuzes kunt leggen. Ik heb bijvoorbeeld geen voorkeur voor blauw, wat staat voor repetitief werk. Hierdoor leerde ik dat je mij eigenlijk geen routineklussen moet laten doen, maar wel heel specifiek esthetisch werk.’

Onze passies en waarden raken ondergesneeuwd in de drukte van alle dag. Hoe helpen jullie praktijkmanagers die weer helder te krijgen?

In mijn optiek kan de praktijkmanager pas zijn of haar werk doen, als het goed gaat met de tandarts. Als dat niet zo is, als een tandarts alleen aan het overleven is, verdwijnt ook bij de praktijkmanager de inspiratie. Daarom moet je je zelf leren kennen. Dat kan met behulp van de ‘Inside Discovery’-methode: ben je bijvoorbeeld iemand van de actie, van het samenwerken of van de cijfers? Wat zijn je diepste kernwaarden en drijfveren? Wil je iets betekenen voor de wereld om je heen? Als je jezelf zo analyseert en zo aan personal branding doet, kun je ook beter zien of je op de juiste plek zit.’

‘Mijn keynote gaat over mijn persoonlijke verhaal.  Ik heb zelf ervaren hoe belangrijk het is om aan personal branding te doen. Dat is de identiteit en het imago van jezelf. Kijk daarvoor naar je kernwaarden in je personal brandbook. Mijn kernwaarden zijn bijvoorbeeld: bevlogen-visionair, multifocus, originaliteit en oog hebben voor esthetiek. Hoe presenteer je vervolgens jezelf? Welke taal past bij jou? Welke kleding en geur passen bij die kernwaarden? Uiteindelijk kom je ook bij je Ikigai uit: welke passies en talenten heb je? Wat is voor jouw zinvol en zit de wereld daar op te wachten? Kun je ook voor betaald worden?’

‘Met mijn keynote wil ik praktijkmanagers inspireren om zich af te vragen of ze met hun praktijkhouder op het goede spoor zitten. Ben je helemaal tevreden of heb je behoefte aan een heroriëntatie? Sta op het punt een nieuwe stap te zetten? Om goed nieuwe stappen te zetten, kun je het beste kijken naar jezelf: wat zijn je kernwaarden? Wie ben je zelf? Wat kun je en wat wil je? Past wat je doet bij wie je echt bent? Die vragen gelden zowel voor de tandarts als voor de praktijkmanager.’

Dag van de Praktijkmanager: Explore. Discover. Visualize. De kracht van personal branding

Tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 16 mei in Amersfoort) houdt Casper Bots de keynote Explore. Discover. Visualize. De kracht van personal branding. Ook geeft hij samen met Birgit Laemers de workshop: Zet al je zintuigen open voor vernieuwd en verfrist perspectief. Hierbij onthullen ze voor praktijkmanagers de kernwaarden door te werken met de zintuigen.

Alle congresinfo: Dag van de Praktijkmanager, 16 mei in Amersfoort

Meer artikelen met dit thema

Michel van Schaik (Foto: Rabobank)
mic_external_onInterview

Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’

19 nov om 10:00 uurtimer8 min

Michel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…

Lees verder »
Jurian Donders: ‘Behandel je straks alleen klachten vanuit verzekerde zorg? Of word je een beweegplatform voor en langdurig gezonde leefstijl?’ (Foto: Fysio Donders)
mic_external_onInterview

Fysiotherapie voor een langdurig gezonde levensstijl: ‘De omslag van praktijk naar beweegplatform werkt als vliegwiel’

23 okt om 13:30 uurtimer6 min

Hoe kunnen praktijken innoveren en groeien in de fysiotherapie? Jurian Donders vertelt over een totaaloplossing…

Lees verder »
person_outlineBlog

Tandendokters Tuinzigt: ‘Mensen voelen zich gehoord door ons’

9 okt om 14:45 uurtimer4 min

‘De tandarts is er om mensen te helpen', is het motto van Salah Eddin Alasaad van Tandendokters Tuinzigt in…

Lees verder »
CEO Emile van Oorschot van Bergman Clinics (Foto: Bergman Clinics)
mic_external_onInterview

CEO Emile van Oorschot over het succes van Bergman Clinics: ‘Zelfstandige behandelcentra houden de zorg toegankelijk’

7 okt om 12:15 uurtimer8 min

De inzet op kwalitatief hoogwaardige focusklinieken verklaart het grote succes van Bergman…

Lees verder »
Tandarts Noemi Romero en haar team - Monique Brunt i.s.m. Laurea Socials
mic_external_onInterview

Tandartspraktijk Romero heeft alle disciplines in huis: ‘Als ondernemer moet je verder denken’

4 okt om 11:30 uurtimer5 min

Noemi Romero-Torrijos is de drijvende kracht achter Tandartspraktijk Romero in Honselersdijk…

Lees verder »
Poeya Mohtadili en het team van DanteKids. ‘We zorgen voor preventie, voor nieuwe banen en voor minder zorgkosten.’ (Fotografie: Satiscare Zorggroep)
mic_external_onInterview

DanteKids als schooltandarts 2.0 op 50 scholen: Betere preventie door intensieve ouderparticipatie en afstemming met school

18 sep om 14:30 uurtimer6 min

DanteKids is het nieuwe initiatief van tandarts Poeya Mohtadili, ceo van de Satiscare Zorggroep, bij bijna 50…

Lees verder »
Jos de Blok: ‘Ik wil terug naar de driehoek wijkverpleging, huisarts en maatschappelijk werk.' (Foto: Buurtzorg Nederland)
mic_external_onInterview

Jos de Blok (Buurtzorg) over sociaal ondernemen in de eerste lijn: ‘Dankzij professionele autonomie is het aantal uren thuiszorg bij ons gehalveerd’

4 sep om 12:30 uurtimer8 min
Jos de Blok, directeur van Buurtzorg Nederland, begon in 2023 een samenwerking met Buurtdokters en investeerde…
Lees verder »
Huisarts René van den Berg van praktijk Texelstroom
mic_external_onInterview

Huisarts René van den Berg over het ‘offshore model’: ‘Zo maken we het huisartsenvak weer behapbaar’

19 jul om 12:00 uurtimer6 min

Huisarts René van den Berg introduceerde het zogeheten ‘offshore model’ in zijn huisartsenpraktijk in Den…

Lees verder »