Mondhygiëniste Maya Angoelal is al 20 jaar ‘eigenzinnig ondernemer’: ‘Stimuleer therapietrouw door goed te luisteren’
Maya Angoelal (45) begon haar loopbaan als tandartsassistente in de jaren ‘90. ‘Een tandartspraktijk is heel dynamisch, met steeds andere mensen en steeds verschillende werkzaamheden. Geen uur is hetzelfde. De behandeling van patiënten was in veel praktijken technisch prima in orde, maar de bejegening en de communicatie lieten soms wel te wensen over. Voor mij was dat een reden om door te studeren.’
‘Goed luisteren is moeilijk’
Tandartsen kijken vaak ‘heel klinisch’ naar patiënten, constateert ze. ‘Vaak zeggen ze wel wat er mankeert in de mond van de patiënt, maar luisteren naar de wensen van de patiënt is vaak moeilijker voor ze. Ik wilde daarom zelf aan de stoel gaan staan en mensen behandelen. Als preventie-assistente was ik ervoor opgeleid, maar in de praktijk kreeg ik daar de ruimte niet altijd voor. Als mondhygiëniste wilde ik door goed te luisteren en goede interactie met de patiënt meer therapietrouw bewerkstelligen. Dat werd dan ook het onderwerp van mijn afstudeerscriptie.’
Na een tijd onder supervisie van een tandarts kreeg Angoelal het gevoel dat ze klaar was voor een eigen praktijk. ‘Ik werkte nog twee dagen in een tandartspraktijk en deed acquisitie bij andere tandartsen in de buurt. Je kon in die tijd nog onaangekondigd een praktijk binnenlopen om jezelf even voor te stellen. Intussen vond ik een hele goede locatie aan de Laan van Meerdervoort en we groeiden daar hard. Een paar jaar later zag ik dat ik een pand kon kopen aan de overkant, waarin we verder konden uitbreiden. Op dat moment kwam ik in de problemen toen ik de oude locatie niet op tijd bleek te hebben opgezegd.’
‘Jaren met ups-and-downs’
Gevolg was dat Angoelal vijf jaar lang haar praktijk op twee locaties moest runnen en ook nieuw personeel aan moest nemen. Er volgde een moeilijke maar leerzame tijd. ‘Vanaf 2008 kreeg ik een tandarts in de praktijk en een aantal vaste medewerkers. Het vaste team dat toen ontstond is nog steeds heel waardevol. De tijd met twee vestigingen was heel zwaar, vooral voor de praktijkmanager die steeds moest switchen. Het bleek moeilijk om op twee plekken de nodige omzet te halen: sommige behandelaars lieten zich niet aansturen en wisten zelf ook niet hoe zij medewerkers moesten begeleiden. Kortom, het was een moeilijke periode, waar we toch een flinke groep patiënten aan hebben overgehouden.’
Volgens Maya Angoelal is het nog altijd bijzonder dat ze als mondhygiëniste tandartsen aanstuurt. ‘Dat is niet altijd makkelijk, hoewel mijn insteek altijd de goede samenwerking is. De mentaliteit van de tandartsen in die beginfase was dat zij wilden bepalen wat er gebeurde. De afspraken die we in overleg maakten, werden niet altijd goed ontvangen. Ze wilden bijvoorbeeld niet zelfstandig afspraken maken met de patiënt. Doordat de praktijkmanager zich vanaf 2017 op een locatie kan focussen, lopen dat soort dingen soepeler.’
De praktijk telt inmiddels 4000 patiënten, van wie het merendeel via mond-tot-mondreclame binnen is gekomen, vertelt Angoelal. Het team bestaat uit vier behandelaren, drie assistentes en een praktijkmanager. Een tandarts in dienst is voor haar niet het ideaal, maar meer een extra service aan de patiënt. ‘We hebben veel patiënten die door andere tandartsen zijn doorverwezen en met wie we goed samenwerken. We hebben liever iemand met een eigen tandarts, dan dat we de hele tandheelkundige zorg op ons nemen. Ook omdat we wel wisselingen bij de tandartsen hadden. Hier komen vaak mensen die geen eigen tandartsen hebben en vaak tien jaar niet bij een tandarts zijn geweest. Voor hen hebben we een eigen tandarts in de praktijk.’
‘Gezonde mond met enkele scheve tanden is ook mooi’
Bij de esthetische mondzorg gaat het in de visie van Maya Angoelal vooral om kleine correcties, die een gebit net even iets mooier maken. ‘Mensen worden er zo blij van, als je vlekjes van tanden wegwerkt of voortanden corrigeert. Zo groeide mijn interesse en heb ik cursussen gevolgd voor het maken van facings en correcties met een onzichtbare beugel. Mijn visie is dat het gebit in de basis gezond moet zijn, voordat je het fraaier gaat maken. In een gezonde mond met enkele scheve tanden of tanden die wat geel zijn, gaan we niet gelijk alles corrigeren. Een paar natuurlijk scheve tanden zijn ook mooi, het hoeft niet allemaal recht.’
‘Naar patiënt toe zo transparant mogelijk’
Angoelal geniet nog altijd het meest van het patiëntencontact. Ze wil transparant zijn over de behandeling en de kosten. Ook over de ‘pijn- en angstfactor’ praat ze altijd vooraf. ‘Hart voor de zaak is eigenlijk hart voor de klant. Als mensen binnenkomen vraag ik altijd naar hoe het gaat, met hun gezin en met hun gezondheid. Daarna praten we over het gebit en daar nemen we de tijd voor. We willen verrassingen voorkomen en mensen laten zien wat er met hun gebit aan de hand is.’
‘Het gaat erom om preventief vooruit te kijken naar zaken die eventueel kunnen gebeuren. Als we slijtage zien signaleren we dat en proberen mensen tips te geven voor interventies, die eigenlijk nodig zijn, zodat ze hun gebit langer kunnen houden. We geven die tips meestal op schrift mee en via de mail, omdat patiënten vaak vergeten wat er allemaal gezegd wordt. Ook geven we de begroting mee, omdat we zo transparant mogelijk willen zijn. ’
‘Team aansturen vanuit waardering en gelijkheid’
In het team draait het om goede communicatie en een open klimaat, heeft Angoelal geleerd. ‘We hebben geen hiërarchie: het draait in mijn ogen om waardering en gelijkheid. Ik zie collega’s als mijn gelijke, ik werk ook aan de stoel. Ik wil ook altijd de visie en mening van mensen die hier werken, ook als er iets beter kan. Geef alsjeblieft je mening, daar kan ik van leren. Als je elkaar kent, begrijp je elkaar beter en bespreek je dingen sneller.’
Links:
Meer artikelen met dit thema
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Fysiotherapie voor een langdurig gezonde levensstijl: ‘De omslag van praktijk naar beweegplatform werkt als vliegwiel’
23 okt om 13:30 uur 6 minHoe kunnen praktijken innoveren en groeien in de fysiotherapie? Jurian Donders vertelt over een totaaloplossing…
Tandendokters Tuinzigt: ‘Mensen voelen zich gehoord door ons’
9 okt om 14:45 uur 4 min‘De tandarts is er om mensen te helpen', is het motto van Salah Eddin Alasaad van Tandendokters Tuinzigt in…
CEO Emile van Oorschot over het succes van Bergman Clinics: ‘Zelfstandige behandelcentra houden de zorg toegankelijk’
7 okt om 12:15 uur 8 minDe inzet op kwalitatief hoogwaardige focusklinieken verklaart het grote succes van Bergman…
Tandartspraktijk Romero heeft alle disciplines in huis: ‘Als ondernemer moet je verder denken’
4 okt om 11:30 uur 5 minNoemi Romero-Torrijos is de drijvende kracht achter Tandartspraktijk Romero in Honselersdijk…
DanteKids als schooltandarts 2.0 op 50 scholen: Betere preventie door intensieve ouderparticipatie en afstemming met school
18 sep om 14:30 uur 6 minDanteKids is het nieuwe initiatief van tandarts Poeya Mohtadili, ceo van de Satiscare Zorggroep, bij bijna 50…
Jos de Blok (Buurtzorg) over sociaal ondernemen in de eerste lijn: ‘Dankzij professionele autonomie is het aantal uren thuiszorg bij ons gehalveerd’
4 sep om 12:30 uur 8 minHuisarts René van den Berg over het ‘offshore model’: ‘Zo maken we het huisartsenvak weer behapbaar’
19 jul om 12:00 uur 6 minHuisarts René van den Berg introduceerde het zogeheten ‘offshore model’ in zijn huisartsenpraktijk in Den…
Maya Angoelal is in mijn ogen een topondernemer, waarbij de professionaliteit van haar zelf uitstraalt alsook haar collega’s in haar praktijk. De sfeer is goed en je voelt op je gemak en als patiënt wordt je erg op je gemak gesteld en alles is bespreekbaar! Erg fijn dat dit soort medische centra bestaan !
Ingediend door Marion van de Voort (niet geregistreerde gebruiker) op ma, 24/10/2022 - 16:28
Reactie toevoegen