Veranderen met stijl en talent

Alexander Tolmeijer: ‘Als je weet waar medewerkers het best tot hun recht komen, worden zij ook beter’ (Foto: Martin Hols)
Persoonlijkheidsstijlen
Niet iedereen is hetzelfde. Dat is vanzelfsprekend, lijkt het. We worden gevormd door overtuigingen, ervaringen en persoonlijkheidsstijlen. De eerste twee zijn alleen door goed doorvragen te achterhalen, maar de persoonlijkheidsstijlen laten zich snel herkennen. Met twee vragen: ‘Ben je introvert of extravert?’ en ‘Ben je taakgericht of mensgericht?’ kun je veel verschillende houdingen en gedrag herkennen binnen je team.
Belangrijker, je kunt met deze twee vragen je eigen gedrag ook goed op een ander afstemmen. Eén klein voorbeeld: Als iemand taakgericht is en extravert, iets dat je met een beetje kennis van de kenmerken snel kunt herkennen, dan is de kans groot dat hij beter reageert op duidelijke korte vragen dan op een lang verhaal over een toekomstige droom.
Het beste uit mensen halen
In het verlengde van rekening houden met persoonlijkheidsstijlen, ligt rekening houden met talenten. Het lijkt zo simpel, maar het is o zo lastig om rekening te houden met je eigen talenten en die van een ander. Het boek ‘The multiplier effect’ laat zien hoe je dat voor elkaar krijgt. In de praktijk blijkt dat we onbewust of bewust te weinig mensen laten doen wat hun talent of voorkeur heeft. ‘Als je een dolfijn beoordeelt op bomen klimmen dan is het een onhandig dom dier’, zei Einstein ooit.
Multiplier betekent dat je zelf als praktijkhouder of praktijkmanager meer bereikt als je zorgt dat je team in staat is om meer te bereiken. Zorg dus dat mensen in de gelegenheid zijn om te groeien en te ontwikkelen. Stap 1 is in ieder geval een periodiek gesprek, want mensen lijken niet altijd mee te werken aan verandering, maar veranderen zelf wel degelijk in voorkeuren, houding en gedrag. Als je op tijd doorziet en weet waar de medewerkers het best tot hun recht komen, worden zij ook beter. In plaats van zelf beter worden en zelf veranderen is het slimmer om het team beter te laten worden en in te zetten op ontwikkeling van mensen. (www.dentiva.nl/multiplier)
- Lees ook: ‘Hoe houd ik mijn praktijk futureproof?’
Meer artikelen met dit thema
Mondzorg-ondernemer Thomas Rietrae: ‘Verdere ketenvorming, maar ook menselijke maat in de zorg’
13 mrt om 15:00 uur 4 minFysiotherapeut Jeroen Boogmans: 'Er wordt veel behandeld, misschien wel te veel'
19 feb om 08:00 uur 4 minDe wachttijden bij fysiotherapiepraktijken blijven stijgen. Dit komt niet alleen door de vergrijzing, maar ook…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het IZA in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov 2024 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov 2024 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov 2024 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
28 aug 2024 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug 2024 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Reactie toevoegen